Prima ploaie de meteoriți creată de oameni. Cum ar fi provocat accidental NASA fenomenul unic

NASA ar fi provocat accidental prima ploaie de meteoriți creată de oameni, în urma misiunii DART din anul 2022.

Publicat: 28 august 2024, 13:03 / Actualizat: 28 august 2024, 16:00

Pe 26 septembrie 2022, Double Asteroid Redirection Test (DART), navă NASA, s-a izbit de asteroidul Dimorphos. Misiunea a fost organizată pentru a testa abilitatea oamenilor de a proteja planeta împotriva asteroizilor periculoși. Precum cel care a dus la dispariția dinozaurilor în urmă cu zeci de milioane de ani.

În urma impactului, milioane de fragmente de rocă spațială au fost împrăștiate în cosmos, scrie Live Science

Aceste fragmente ar putea ajunge pe Pământ și Marte, potrivit unui nou studiu.

Prima ploaie de meteoriți creată de oameni

Acești meteoriți s-ar putea izbi de planeta noastră în următorul deceniu, potrivit studiului. Nava DART s-a izbit de asteroid la viteza de 24.000 km/h. Impactul a avut loc la 11 milioane de kilometri distanță de Pământ. A fost primul test al capacităților omenirii de a redirecționa asteroizii potențial periculoși departe de Pământ.

Astfel, NASA a creat accidental prima ploaie de meteoriți care a fost provocată vreodată de oameni.

Misiunea a avut succes. DART a reușit să schimbe traiectoria asteroidului, dar și forma sa. Dimorphos era un asteroid care orbita în jurul unui asteroid mai mare, numit Didymos.

Testul a demonstrat că o strategie cu impact kinetic poate fi o opțiune viabilă pentru protejarea planetei în fața unui asteroid periculos, precum cel care a dus la dispariția dinozaurilor.

NASA a surprins imagini cu Dimorphos după impact. În acestea se vedea cum impactul a dus și la ejectarea unei cantități impresionante de roci în spațiu. Printre acestea se numără și zeci de bolovani. Experții anticipează că aceștia se vor izbi de Marte în următorii ani. Niciunul dintre

Aceste fragmente mai mari nu va ajunge pe Pământ.

Chiar și așa, prima ploaie de meteoriți creată de oameni poate ajunge și pe Pământ. Dar va fi vorba de fragmentele mai mici expulzate de asteroid.

Mici fragmente din Dimorphos ar ajunge pe Pământ

Experții au folosit un supercomputer NASA pentru a analiza datele obținute de nava European Space Agency’s Light Italian Cubesat for Imaging of Asteroids (LICIACube). Aceasta a acompaniat DART în timpul misiunii.

Ulterior, au simulat traiectoria inițială și vitezele celor 3 milioane de fragmente. În urma acestei analize, au observat că multe dintre bucățile de rocă vor ajunge pe Marte și Pământ.

Fragmentele din prima ploaie de meteoriți creată de oameni nu sunt periculoase, pentru că sunt mici. Au dimensiuni cuprinse între 30 de micrometri și 10 centimetri. Dar venirea lor în atmosfera Pământului ar putea duce la un spectacol astronomic.

„Dacă aceste bucăți ejectate de Dimorphos ajung pe Pământ, nu vor reprezenta vreun pericol,” a declarat Eloy Peña-Asensio, conducătoarea studiului. „Mărimea lor minusculă și viteza mare vor duce la dezintegrarea lor în atmosferă. Ceea ce va crea o urmă luminoasă frumoasă pe cer.”

Nu se știe exact când vor ajunge primele fragmente pe Pământ. Experții estimează că au o viteză de aproximativ 5.400 de km/h. Așa că ar putea ajunge chiar și peste 7 ani. Dar probabil primele vor fi prea mici pentru a lăsa urme pe cer.

Dar fragmentele mai mari, care vor veni ulterior, ar ajunge în atmosfera noastră abia peste 30 de ani.

Luna deasupra Pământului, pe fundal negru. China a găsit recent o nouă resursă importantă pe Lună