Ultima masă a lui Otzi, Omul Zăpezilor. Ce a mâncat înainte să moară

Experții au descoperit care a fost ultima masă a lui Otzi, Omul Zăpezilor. Timp de aproape 20 de ani, după descoperirea sa în Alpii din apropierea Văii Otz, cercetătorii s-au străduit să găsească stomacul vânătorului preistoric. Acum, ei știu și ce a mâncat înainte să moară.

Publicat: 30 octombrie 2021, 11:23

Otzi, Omul Zăpezilor (sau Omul Ghețurilor), a fost conservat foarte bine după moartea sa. Condițiile extreme în care a pierit au ajutat la mumificarea trupului, pe care cercetătorii l-au studiat în ultimele decenii, de la descoperirea sa din anul 1991.

Otzi a trăit în urmă cu 5.300 de ani și, potrivit unui studiu, a fost ucis de o săgeată. Vânătorul preistoric a ajutat experții să studieze viața oamenilor din acea perioadă, scrie National Geographic.

Până în 2009, însă, cercetătorii nu i-au putut găsi stomacul lui Otzi. Acesta era împins sub coastele sale și era plin.

Ultima masă a lui Otzi, Omul Zăpezilor

Experții au studiat în amănunt conținutul stomacului lui Otzi, Omul Zăpezilor. Potrivit unui studiu publicat în jurnalul Current Biology, înainte să moară, Otzi a mâncat carne uscată și grăsime de ibex, carne de cerb, alac și ferigă.

Pentru a putea colecta o mostră din stomac, experții au dezghețat mumia. După aceea, au folosit o unealtă endoscopică ce a recoltat 11 mostre din stomac și intestine.

Vezi mai multe imagini în GALERIA FOTO!

Detalii cu stomacul lui Otzi, Omul Zăpezilor. Cercetătorii au aflat care a fost ultima masă a lui Otzi
Cercetătorii au aflat în sfărțit care a fost ultima masă a lui Otzi, Omul Zăpezilor / Profimedia Images

”Sub un microscop, clar era o dietă omnivoră,” a declarat Frank Maixner, conducătorul studiului și microbiolog. ”Are un aspect interesant, chiar.”

Potrivit analizei de lipide și proteine, Otzi mânca mușchii și grăsimea ibexului, specie ce încă se găsește în Valea Otzi. Cantitatea ridicată de grăsime din stomac ar fi fost potrivită pentru urcarea ce a consumat multă energie.

Ultima masă a lui Otzi, Omul Zăpezilor, a inclus și cerb, dar experții nu și-au putut da seama exact ce parte din animal a fost consumată de vânător. E posibil ca acesta să fi consumat organele animalului.

Cum și-a gătit Otzi ultima masă

Potrivit lui Maixner, ce a analizat ultima masă a lui Otzi, fragmentele de carne din stomacul Omului Zăpezilor nu aveau semne că ar fi fost gătite la o temperatură de peste 60 de grade Celsius. Experții cred că el a consumat carne uscată, posibil chiar afumată.

Otzi a mâncat și alac (o specie de grâu cultivată de milenii întregi) și o ferigă toxică, din familia Pteridium.

”Putem chiar să spunem că el a tratat o durere de burtă cu această ferigă, pentru că știm deja că suferea din cauza unor patogeni în stomac,” a declarat Maixner. El crede că, de fapt, Otzi a folosit feriga să își acopere mâncarea și a ingerat bucăți mici din greșeală.

Dieta include fibră, proteină și grăsime și oferă indicii despre ce mâncau oamenii în urmă cu mii de ani.

Aveau cunoștințe despre haine adecvate, echipament de vânătoare adecvat, și asta clar se aplica și dietei. Clar erau pregătiți.

– Frank Maixner

Ultima masă a lui Otzi, Omul Zăpezilor, oferă detalii despre viața de acum 5.300 de ani și despre ultimele ore din viața unuia dintre cel mai bine conservate trupuri umane descoperite până acum, ce a devenit faimos în întreaga lume.

Dinozaur T-Rex care apare din vegetație, cu gura deschisă. El e bej cu maro. Unele lucruri inedite despre dinozauri includ și tiranozaurii