Textul pierdut al lui Galileo Galilei. Ce a scris astronomul în urmă cu sute de ani

Textul pierdut al lui Galileo Galilei a fost identificat recent de către experți, după ce acesta a fost scris de astronom în secolul 17, sub un pseudonim.

Publicat: 14 noiembrie 2022, 7:23

O nouă investigație a scos la iveală faptul că Galileo Galilei a scris un tratat despre astronomie, din secolul 17, sub un pseudonim. Descoperirea a venit la scurt timp după ce experții au analizat o scrisoare ce face parte din colecția bibliotecii Universității din Michigan. Până acum, se credea că aceasta a fost scrisă de Galileo, dar experții cred că ar fi un fals.

Sugestia potrivit căreia Galileo ar fi scris tratatul din 1606 a apărut la scurt timp după ce a fost publicat, potrivit Ars Technica

Potrivit lui Matteo Cosci, expert din cadrul Universității Ca’ Foscari, Veneția, unul dintre colegii lui Galileo din cadrul Universității din Padua, Fortuna Liceti, a descris pseudonimul Mauri drept un expert în matematică ce se „prefăcea” să fie astronom.

Textul pierdut al lui Galileo Galilei

Galileo a folosit pseudonime de mai multe ori în cariera sa. El a participat la o dezbatere în 1604, sub denumirea de Cecco da Ronchitti, axată pe o supernova. Filosoful Lodovico delle Colombe credea că steaua descoperită în 1604 nu era nouă. El era de părere că aceasta a existat întotdeauna, dar nu a fost vizibilă. În acea perioadă, Galileo era profesor în cadrul Universității din Padua.

Textul pierdut al lui Galileo Galilei se axează tot pe această supernova. Pentru dezbatere, Galileo credea că această supernova era un fenomen nou, nu o stea permanentă. El a propus un posibil mecanism prin care aceasta ar fi fost produsă.

Delle Colombe a publicat propria sa perspectivă asupra „stella nova”, în care a citat nu doar observații astronomice. El s-a axat și pe teoriile lui Aristotel și ale altor filosofi notabili. Peste câteva luni, a fost publicată Considerazione Astronomica, scrisă de „Mauri”. Autorul a susținut că astronomia trebuie să se axeze pe observații și matematică, nu pe teoriile lui Aristotel. În plus, l-a numit pe delle Colombe drept „porumbelul nostru”.

Nici delle Colombe nu l-a identificat explicit pe Galileo drept adversarul său în dezbatere. Dar textul său, Risposte piacevoli e curiose, publicat în 1608, s-a referit la acest autor drept „Domnul Mască” și „acel profesor care a predat în Padua”. Un student din acea perioadă a scris Galileo Galilei sub subtitlul copiei sale de Risposte.

Textul pierdut al lui Galileo Galilei a fost identificat oficial ca aparținând astronomului celebru abia recent. Experții din 1970 au citat scrisoarea Maffi drept dovadă că Galileo e autorul Considerazione Astronomica. Atunci când acea scrisoare s-a dovedit a fi un fals, atunci și Considerazione Astronomica a fost pusă sub semnul întrebării. Cosci s-a folosit de arhivele Biblioteca Nazionale Centrale, din Florența, pentru a descoperi adevărul.

Galileo Galilei ar fi scris Considerazione Astronomica

Cosci a studiat o colecție a unor notițe scrise de mână de Galileo, pe diferite subiecte. Acestea nu fuseseră publicate vreodată. Ele au ajutat expertul să susțină teoria potrivit căreia Galileo Galilei ar fi scris Considerazione Astronomica.

Potrivit lui Cosci, cea mai bună dovadă că textul pierdut al lui Galileo Galilei a fost scris de celebrul astronom e o listă realizată de acesta. Pe listă apăreau „locuri în care delle Colombe a vorbit despre mine cu dispreț”. Aceste locuri se refereau la fragmente din Risposte. Atunci când Cosci a căutat aceste fragmente, ele îl criticau pe Alimberto Mauri. Acesta e pseudonimul pe care Galileo l-ar fi folosit pentru Considerazione Astronomica.

Potrivit lui Cosci, Galileo nu s-ar fi simțit atacat personal dacă nu el ar fi folosit pseudonimul Mauri.

Imagine noaptea cu Singapore, în port, unul dintre cele mai scumpe orașe în 2022