Premieră medicală în Egiptul Antic. Cum încercau oamenii să trateze cancerul acum 4.000 de ani

Experții au descoperit o premieră medicală în Egiptul Antic, unde, acum 4.000 de ani, s-a încercat un tratament pentru cancer.

Publicat: 29 mai 2024, 15:08 / Actualizat: 29 mai 2024, 17:08

Cancerul e privit drept o boală a lumii moderne. Dar există texte din Egiptul Antic ce indică faptul că tămăduitorii din acea perioadă știau deja de această afecțiune. Mai mult, noi dovezi ar indica și o încercare de a trata cancerul.

Un craniu de peste 4.000 de ani a scos la iveală faptul că doctorii din acea perioadă încercaseră să trateze diferite tipuri de cancer cu operații, scrie CNN

Craniul a aparținut unui bărbat ce avea 30-35 de ani atunci când a decedat.

Premieră medicală în Egiptul Antic

Egiptenii antici încercau să înţeleagă şi să trateze cancerul în urmă cu mai bine de 4.000 de ani, sunt de părere oamenii de ştiinţă, transmit PA Media/dpa, scrie AGERPRES.

Această premieră medicală nu se credea posibilă în Egiptul Antic până acum. Cercetătorii au descoperit dovezi ale unor tăieturi realizate la nivelul craniului, în jurul unei leziuni de mari dimensiuni. Aceasta a fost cauzată, cred oamenii de ştiinţă, de o excrescenţă canceroasă.

Pe suprafaţa craniului au mai fost descoperite alte 30 de leziuni mai mici. Ceea ce sugerează răspândirea cancerului. Craniul aparţinea unui bărbat cu vârsta cuprinsă între 30 şi 35 de ani la momentul decesului, au mai precizat cercetătorii.

Oamenii de ştiinţă spun că tăieturile ar fi fost făcute cu un obiect ascuţit. Ceea ce sugerează că acei egipteni antici ar fi încercat să opereze tumoarea.

”Când am observat prima dată la microscop tăieturile nu ne venea să credem”, a spus Tatiana Tondini, cercetătoare în cadrul Universităţii Tubingen din Germania.

Edgard Camaros, paleontolog la Universitatea din Santiago de Compostela, Spania, spune că urmele chirurgicale ar putea proveni de la o autopsie. Realizată pentru a încerca să afle mai mult despre boala respectivă.

”Ambele posibilităţi se referă la o intervenţie chirurgicală strâns legată de tumori. Ceea ce este un lucru uimitor”, a spus el despre această premieră medicală în Egiptul Antic. ”Această descoperire este o dovadă unică a modului în care medicina egipteană ar fi încercat să abordeze sau să exploreze cancerul în urmă cu peste 4.000 de ani”.

”Este o perspectivă nouă şi extraordinară a felului în care înţelegem istoria medicinei,” a continuat expertul.

Cancerul afecta și civilizațiile antice

Echipa de cercetători a precizat că cercetarea lor, publicată în Frontiers in Medicine, sugerează că, deşi cancerul este deseori considerat o afecţiune cauzată de factori de mediu cum ar fi poluarea şi alimentaţia, boala afecta şi civilizaţiile antice.

”Într-adevăr cancerul este perceput ca o boală a vremurilor moderne. Asociată în special cu obiceiurile occidentale. Și legată de agenţi carcinogeni de mediu”, a precizat Camaros, autorul principal al studiului. ”Totuşi, cancerul a fost prezent din timpurile străvechi, în multe forme. Chiar şi dinozaurii sufereau de cancer”.

Egiptenii antici erau recunoscuţi pentru abilităţile lor extrem de înalte în domeniul medicinei şi aveau cunoştinţe avansate de anatomie şi chirurgie. Dar această premieră medicală în Egiptul Antic a uimit experții.

Dovezile găsite arată că puteau identifica, descrie şi trata răni, boli şi fracturi şi, de asemenea, ştiau să pună plombe dentare. Cancerul era totuşi la limita cunoştinţelor medicale ale egiptenilor, au spus cercetătorii.

Oamenii de ştiinţă au analizat un alt craniu, cu o vechime de peste 2.000 de ani. Acesta aparţinea unei femei cu o vârstă probabilă de peste 50 de ani. Cercetătorii au pus în evidenţă o leziune mare, asociată unei tumori canceroase care a distrus osul, potrivit echipei.

Colosseumul din Roma Antică, noaptea. Experții au dezvăluit recent secretul cimentului roman