Genomul uman al unei victime din Pompeii a fost secvențiat, în premieră. Detaliul inedit descoperit de experți

Genomul uman al unei victime din Pompeii a fost secvențiat, în premieră mondială. Cu ajutorul analizei, experții au descoperit un detaliu neobișnuit.

Publicat: 27 mai 2022, 12:53

Un studiu recent a oferit mai multe detalii despre victimele care au murit atunci când orașul Pompeii a fost devastat de erupția vulcanică, în urmă cu aproximativ 2.000 de ani. Acum, experții au reușit să secvențieze genomul uman al unei persoane care a murit în urma erupției Vezuviu.

Experții au analizat ADN-ul unui bărbat, care avea 35 de ani în momentul în care a murit. El a fost descoperit în Casa Artizanilor, din Pompeii, scrie Science Alert.

Experții au dezvăluit profilul genetic al bărbatului. În acesta era și un detaliu neașteptat – bărbatul ar fi avut tuberculoză.

Genomul uman al unei victime din Pompeii a fost secvențiat, în premieră

În anul 70, vulcanul Vezuviu a erupt. Incidentul e considerat cea mai devastatoare catastrofă vulcanică din istoria umanității. Mii de rezidenți din Pompeii și Herculaneum și-au pierdut viața atunci.

În trecut, unii experți credeau că ADN-ul victimelor nu mai era viabil pentru analiză. Temperaturile atât de ridicate precum cele din erupție distrug matricea oaselor, în care se găsește ADN-ul.

Află cum au murit victimele din Pompei, de fapt – ce s-a întâmplat cu locuitorii după erupția vulcanului Vezuviu.

Pe de altă parte, cenușa care a acoperit victimele ar fi putut avea rolul unui scut, împotriva factorilor de mediu care ar fi indus degradarea, precum oxigenul. Acum, genomul uman al unei victime din Pompeii a fost secvențiat.

Reușita a fost posibilă cu avansul tehnologic în secvențierea genomului. În noul studiu, arheologul Gabriele Scorrano, din cadrul Universității din Roma, și echipa ei au aplicat aceste noi tehnici pentru 2 victime din Pompeii.

Cele 2 persoane au fost descoperite într-o clădire numită Casa del Fabbro. Prima victimă era un bărbat de 35-40 de ani. Acesta avea o înălțime de 164 de centimetri. Cea de-a doua e o femeie, de peste 50 de ani, ce avea o înălțime de 153.1 de centimetri. Ambele înălțimi erau obișnuite pentru populația romană de atunci.

Experții au extras ADN din craniul persoanelor. Doar osul bărbatului a oferit îndeajuns ADN pentru analiză. Astfel, genomul uman al unei victime din Pompeii a fost secvențiat.

Ce au descoperit experții în ADN-ul bărbatului din Pompeii

Echipa a comprata ADN-ul bărbatului cu mostre prelevate de la 1.030 de persoane antice și 471 de ADN modern. Rezultatele sugerează că bărbatul era italian. Cea mai mare parte a ADN-ului său era similar cu cel al oamenilor din centrul Italiei, atât în vremuri antice, cât și în era modernă.

Recent, cadavrul neobișnuit descoperit în Pompei a surprins experții – află cum a fost găsit.

Genomul uman al unei victime din Pompeii a fost secvențiat, ce a scos la iveală faptul că bărbatul fost infectat cu bacteria Mycobacterium tuberculosis. Aceasta e bacteria care cauzează tuberculoză.

În plus, un studiu mai detaliat a scos la iveală faptul că ar fi avut tuberculoză la coloană. Aceasta ar fi o formă mai severă a bolii.

„Studiul nostru – deși e limitat la un singur individ – confirmă și demonstrează posibilitatea aplicării metodelor paleogenomice pentru a studia rămășițele umane din această locație unică,” au scris experții în studiu.

„Rezultatele noastre inițiale oferă o bază pentru promovarea unei analize intensive a unor persoane din Pompeii conservate bine,” au continuat ei.

Femeie care e imbracata in rosu, pe fundal rosu. Recent, expertii au analizat ce efect are culoarea rosie asupra creierului