Din ce în ce mai multe mașini au funcții smart și sunt mai conectate. Ca urmare, unii experți cred că și semafoarele trebuie să țina pasul cu schimbările tehnologice din trafic. După aproximativ 1 secol, se pare că semafoarele vor trece printr-o schimbare notabilă.
Semafoarele cu 4 culori ar ajunge în curând pe șosea. De ce vor experții să introducă și o lumină albă
Semafoarele cu 4 culori ar putea deveni în curând o realitate, dacă autoritățile vor urma sfaturile experților de a adăuga o nouă lumină, alături de roșu, galben și verde.
Cercetătorii analizează modul în care pot folosi funcțiile din mașinile moderne, precum GPS, pentru ca traficul să fie mai sigur și mai eficient, scrie ABC News.
Treptat, aceste îmbunătățiri ar duce la schimbarea semafoarelor, ce acum au culorile roșu, galben și verde.
Semafoarele cu 4 culori ar ajunge în curând pe străzi
Aceste schimbări ar duce și la introducerea albului pe semafoare, lumină destinată mașinilor autonome. Studiul a fost condus de Henry Liu, expert din cadrul Universității din Michigan.
Potrivit lui Liu, semafoarele cu 4 culori ar ajunge pe străzi mai curând decât se așteaptă mulți.
„Ritmul inteligenței artificiale evoluează foarte rapid,” a declarat Liu. „Și cred că schimbarea vine în curând.”
Semafoarele nu s-au schimbat foarte mult la nivel global de la introducerea sistemului standard. În SUA, de exemplu, primul semafor a fost introdus în 1914, în Cleveland. Creat de inginerul James Hodge, semaforul avea doar 2 lumini – roșu și verde, culorile folosite de trenuri. Atunci, un polițist trebuia să stea în apropiere și să apese pe un buton pentru a schimba culoarea.
Ofițerul William Potts ar fi adăugat lumina galbenă, dar nu a putut breveta invenția pentru că era un angajat al statului. Până în anii 1930, sistemul a fost adoptat în marile orașe. Noul semafor a ajutat la menținerea siguranței la intersecții. Primul semafor de acest fel a fost instalat în SUA în Detroit, Michigan. Dar, în perioada aceea, existau mai multe sisteme pentru semafoare.
Ulterior, au fost introduse sisteme standardizate, ce includeau semafoarele în culorile roșu, galben și verde, tipare ce au fost adoptate de mai multe țări. Deși legile internaționale actuale cer culori roșu, galben și verde, semafoarele din Japonia au și culoarea albastră.
Culoarea roșie a fost aleasă pentru că are cea mai lungimă de undă. Poate să treacă prin moleculele de aer și să fie mai puțin difuză decât alte culori. Ca urmare, poate fi văzută de la o distanță mai mare. Un exemplu perfect e momentul apusului. Deși ochiul uman e mai sensibil la culorile galben și verde, poți vedea roșu de la o distanță mai mare.
Acest sistem s-ar putea schimba în curând cu semafoarele cu 4 culori.
Mașinile autonome ar putea schimba semafoarele
Cum mașinile autonome ar ajunge în curând pe străzi, infrastructura trebuie să țină pasul cu această schimbare. Potrivit unui alt studiu, condus de Ali Hajbabaie, din cadrul Universității din Carolina de Nord, soluția ideală ar fi adăugarea unei alte culori, cel mai probabil una albă.
Aceasta ar indica șoferilor când se află îndeajuns de multe mașini autonome pe stradă, pentru ca acestea să meargă într-un tipar sigur.
„Când ajungem la intersecție, ne oprim dacă e roșu și pornim dacă e verde,” a declarat Hajbabaie, ce a vorbit despre semafoarele în 4 culori. „Dar dacă e activă lumina albă, trebuie doar să urmărești vehiculul din fața ta.”
Hajbabaie a propus culoarea albă, dar e doar o propunere. Potrivit cercetătorului, noua lumină poate fi de orice culoare, nuanța nu e importantă.
Mai există și posibilitatea de a folosi semafoarele tricolore deja existente pentru a semnala prezența mașinilor autonome. O posibilă variantă e clipirea culorilor roșu și verde, pentru a indica faptul că există mașini autonome pe șosea.
Cel mai important factor e adoptarea globală a sistemului, la fel ca în cazul celui actual. Pentru un astfel de sistem, 40-50% dintre mașinile de pe șosea trebuie să fie autonome. Rămâne de văzut cum va evolua această infrastructură pe viitor.