În doar câțiva ani, TikTok a devenit una dintre cele mai folosite platforme de pe Internet. Creșterea aplicației din China, o țară comunistă, a luat amploare în contextul pandemiei și continuă și astăzi.
Informațiile electorale false de pe TikTok. Cum au fost influențați utilizatorii din mai multe țări
În acest an, experții au tras un semnal de alarmă despre informațiile electorale false de pe TikTok, care au circulat în numeroase țări înainte de alegeri.
În 2021, a devansat și Google drept cel mai accesat site din lume. Cu un număr din ce în ce mai mare de utilizatori, au apărut și diferite tactici pentru a profita de un public mai vast, scrie The New York Times.
Experții au tras un semnal de alarmă despre practicile de pe TikTok de mai mulți ani. Dar, în 2024, s-a observat o creștere semnificativă a mesajelor electorale. Și a informațiilor electorale false care circulă pe această platformă, potrivit BBC News.
Informațiile electorale false de pe TikTok
Încă din 2022, fenomenul începuse să ia amploare, potrivit The New York Times. În Germania, mai multe conturi TikTok au pretins că sunt personaje politice importante înainte de alegerile naționale.
În Columbia, mai multe video-uri au atribuit eronat un citat al unui candidat unui personaj de desene animate negativ. În aceeași țară, informațiile electorale false de pe TikTok au dus până la situația în care o femeie a reuși să pretindă pentru mai multe săptămâni că e fiica unui candidat.
În Filipine, mai multe video-uri de pe TikTok au amplificat mituri despre fostul dictator al țării și au devenit rapid virale. Video-urile l-au ajutat pe fiul acestuia să câștige alegerile prezidențiale din acea țară.
Probleme similare au fost observate și pe alte rețele de socializare, dar TikTok e o platformă relativ nouă și fertilă pentru promovarea informațiilor false. Înainte de alegerile prezidențiale din SUA, pe Internet a circulat o știre falsă despre Kamala Harris și un presupus accident pe care l-a cauzat în 2011. Cu ajutorul unei cercetări realizate de Microsoft, s-a aflat că „știrea” a fost creată de un grup de propagandă din Rusia.
Influența agenților ruși în alegerile din SUA nu s-a oprit aici. Un creator de conținut a dezvăluit că a fost plătit pentru a publica video-uri care îl avantajau pe Donald Trump.
Informațiile electorale false de pe TikTok au fost observate și în campania din Marea Britanie din acest an. O investigație BBC a scos la iveală faptul că există o avalanșă de știri false. Și de conținut menit să incite reacții emoționale.
TikTok se confruntă cu o avalanșă de informații false
TikTok a devenit o sursă importantă de informații în ultimii ani. În Marea Britanie, 10% din adulți își obțin știrile de pe TikTok, fie că sunt false sau nu. Marea Britanie a și anunțat recent că va include un curs special pentru identificarea știrilor false online în programa școlară. Tocmai pentru a putea preveni manipularea publicului prin astfel de mesaje pe viitor.
Informațiile electorale false de pe TikTok au atât de mult succes pentru că există un obstacol semnificativ în gestionarea acestor mesaje. Conținutul video și audio e mai dificil de moderat decât textul. Mai ales atunci când există numeroase trucuri prin care filtrele pot fi păcălite.
La această problemă se adaugă și utilizarea AI, care a explodat online în ultimii 2 ani. În plus, la fel ca pe alte rețele de socializare, există posibilitatea achiziționării comentariilor. Și crearea conturilor false, de ordinul miilor, pentru a influența opinia publică. Din acest motiv, gândirea critică a utilizatorilor e mai importantă ca oricând. Și atenția la mesajele electorale menite să manipuleze.
„Atunci când ai video-uri extrem de scurte, cu un conținut text extrem de limitat, pur și simplu nu ai spațiul și timpul pentru discuții nuanțate despre politică,” susține Kaylee Fagan, cercetătoare în cadrul Technology and Social Change Project.