Scutul solar al Telescopului James Webb va fi deschis. Ce etapă importantă urmează

Scutul solar al Telescopului James Webb va fi deschis, după care experții vor trece la următoarea etapă importantă a misiunii, poziționarea oglinzilor. Instrumentul a fost lansat în spațiu pe data de 25 decembrie 2021.

Publicat: 5 ianuarie 2022, 10:54

Telescopul James Webb e un instrument de 10 miliarde de dolari, creat în colaborare de agențiile spațiale din SUA, Europa și Canada. Una dintre cele mai riscante etape din întreaga misiune e deschiderea scutului solar și poziționarea oglinzilor.

Potrivit NASA, gestionarea Telescopului James Webb după lansare a decurs foarte bine, scrie BBC: „Cât de bine am fi putut spera”.

Echipele de ingineri se află acum în etapa de deschidere a diferitelor componente importante ale telescopului.

Scutul solar al Telescopului James Webb va fi deschis

Deschiderea presupune desfacerea mai multor elemente. Dintre acestea, cele mai importante sunt scutul solar și oglinzile instrumentului.

La începutul săptămânii, a început cel mai complex pas. Acesta a presupus separarea și tensionarea celor 5 straturi ce compun scutul solar al Telescopului.

Fiecare membrană din scut e subțire cât un fir de păr și trebuie întinsă încet. Împreună, membranele formează o barieră rigidă de mărimea unui teren de tenis.

Acest proces a fost repetat de mai multe ori înainte de teren, pe diferite modele.

„Nu mă așteptam să se întâmple ceva dramatic,” a declarat Bill Ochs, din cadrul NASA. „Cel mai bun lucru e când operațiunile sunt „plictisitoare”. Și asta anticipăm că se va întâmpla în următoarele 3 zile – va fi plictisitor.”

Dacă scutul solar al Telescopului James Webb va fi deschis perfect, atunci 75% din posibilele scenarii negative ar fi evitate.

Oglinzile Telescopului James Webb vor fi poziționate după deschiderea scutului solar

După ce scutul solar va fi deschis complet, experții din cadrul Space Telescope Science Institute, Baltimore, Maryland, SUA, vor poziționa oglinzile.

Instrumentul are un reflector secundar ce trebuie extins, în fața oglinzii principale. Experții vor să completeze această etapă vineri, 7 ianuarie.

Dincolo de scutul solar al Telescopului James Webb, oglinda are „aripi” ce au fost pliate în timpul lansării. Acum, acestea trebuie să fie întoarse la 90 de grade, pentru a crea o suprafața de 6.5 metri. Dacă totul va merge conform planului, acest pas va avea loc în timpul weekend-ului.

Încă suntem în faza de „hai să ne cunoaștem” cu telescopul. Toți sateliții vor fi puțini diferiți pe orbită față de cum sunt pe pământ.

– Bill Ochs

Planul de deschidere a întârziat puțin față de estimările realizate înainte de lansare. Potrivit lui Ochs, acest lucru nu a fost cauzat de un anumit factor. Inginerii au preferat să adopte o strategie mai lentă, dar precisă.

Vezi mai multe imagini cu Telescopul James Webb în GALERIA FOTO!

Telescopul James Webb, în laboratorul NASA; cu paletele galbene, margine neagră. Telescopul James Webb a început deschiderea scutului solar
Telescopul James Webb trebuie să fie lansat, înițial, la începutul anului / Profimedia Images

„Durează până înțelegem caracteristicile și sunt multe lucruri pe care le-am făcut în ultima săptămână, plus un progres excelent,” a continuat Ochs despre scutul solar al Telescopului James Webb.

James Webb a fost lansat pe 25 decembrie, la bordul rachetei Ariane 5, din Guiana Franceză. El e considerat succesorul Telescopului Hubble, ce împlinește acum 31 de ani și se apropie de momentul în care va fi scos din funcțiune.

Spre deosebire de Hubble, James Webb nu va putea fi întreținut de astronauți, așa că nu se știe ce longevitate va avea. Din fericire, instrumentul are destul combustibil pentru a încheia o misiune de 10 ani.

William Shatner în timpul zborului New Origin în spațiu, octombrie 2021. Sunt toți trei îmbrăcați în uniforme albastre