Bruiajul misterios care a afectat peste 1.600 de aeronave a dus la probleme tehnice pentru avioanele care zburau în zona Mării Baltice și nordului Europei. 1.614 avioane, cele mai multe dintre ele zboruri comerciale, au suferit probleme tehnice de când a avut loc bruiajul.
Peste 1.600 de avioane au avut semnalul GPS bruiat pe teritoriul Europei. Cine s-ar afla în spatele atacului
Peste 1.600 de avioane au avut semnalul GPS bruiat în timpul zborurilor deasupra Europei pe o durată de peste 63 de ore.
Se pare că bruiajul ar fi avut loc mai ales în spațiul aerian polonez, scrie Daily Mail.
Dar și avioane care zburau în spațiul german, danez, suedez, letonian și lituanian au avut probleme similare.
Peste 1.600 de avioane au avut semnalul GPS bruiat pe teritoriul Europei
Se pare că bruiajul nu a afectat spațiul aerian din Belarus, unul dintre puținii aliați ai Rusiei, sau Kaliningradul, o provincie rusească separată de țară.
Se pare că avioanele au avut semnalul GPS bruiat. Ce poate induce în eroare piloții. Ei pot să creadă că se află în altă locație decât în cea care sunt, de fapt.
Potrivit Newsweek, bruiajul poate fi atribuit Kaliningradului. Experții cred că Rusia are resurse semnificative acolo menite atacurilor electronice. Rusia amenință acum și sateliții Starlink.
„Forțele armate ruse au un spectru mai vast pentru echipamentul militar destinat bruiajului GNSS (Global Navigation Satellite Systems),” a declarat o sursă din Lituania. „Inclusiv bruiaj, spoofing, de diferite distanțe, durate și intensități.”
Un expert militar susține că puterea Rusiei în războiul electronic ar trebui să fie un avertisment pentru puterile europene. În același timp, experții susțin că tancurile trimise de Rusia în Ucraina sunt atât de vechi încât au devenit piese de muzeu.
„Rusia a avut un avans în acest sector și în trecut. Și acum au și o necesitate,” a declarat dr. Melanie Garson, profesor de Securitate Internațională din cadrul University College London. „Mama invențiilor din ultimii 2 ani, din timpul războiului au întărit această capacitate. Au șansă să o folosească mult mai precis. Și există îngrijorări că mai ales NATO nu are aceeași capacitate momentan.”
Cum semnalul GPS a fost bruiat pe teritoriul Europei, mulți cred că de vină a fost Rusia.
Experții cred că Rusia se află în spatele atacului
Avioanele care zboară deasupra regiunii baltice au fost cele mai afectate, scrie Politico. Atacurile s-au înmulțit în ultima perioadă, deși acestea au tot avut loc de la începutul războiului din Ucraina, din 2022.
„Rusia atacă regulat avioanele, pasagerii și teritoriul suveran al țărilor NATO,” a declarat Dana Goward, președintele Resilient Navigation and Timing Foundation, din SUA.
„E o amenințare reală,” a avertizat Goward. „Există o situație în care un bruiaj accidental despre care știm aproape a dus la prăbușirea unui avion comercial într-un munte.”
Incidentul ar fi avut loc în 2019. Cum Rusia amenință acum avioanele cu semnalul GPS bruiat, e posibil ca astfel de incidente să mai aibă loc.
„În primele 2 luni din 2024, EVAIR (European Organization for the Safety of Air Navigation) a înregistrat o creștere în bruiajele GPS raportate,” susține Eurocontrol. „În cifre absolute, am înregistrat 985 de bruiaje GPS, în comparație cu 1.371 înregistrate pentru tot anul 2023.”