Cum va aduce NASA eșantioanele de pe Marte pe Pământ. Planul agenției spațiale

Experții au dezvăluit cum va aduce NASA eșantioanele de pe Marte pe Pământ, în următorii ani. cu ajutorul unui plan complex.

Publicat: 10 august 2022, 8:39

Studierea mostrelor de pe Planeta Roșie pot fi extrem de importante nu doar pentru aflarea istoriei sale, dar și pentru planurile viitoare de colonizare. În acest moment, Marte e considerată un candidat potențial pentru explorare cu echipaj uman.

Printre cei mai mari susținători ai explorării planetei Marte se numără și Elon Musk. Cel mai bogat om din lume vrea să construiască chiar și o colonie pe Planeta Roșie.

Până atunci, NASA a detaliat planul său de a aduce mostre de pe Marte pe Pământ, potrivit AGERPRES.

Cum va aduce NASA eșantioanele de pe Marte pe Pământ

NASA a prezentat miercuri felul în care 33 de eşantioane prelevate din roci marţiene urmează să fie aduse pe Terra. Transportul va avea loc în anul 2033, un plan ce include de acum şi trimiterea a două noi elicoptere pe Planeta Roşie, informează AFP.

Roverul Perseverance, care a ajuns pe Marte în urmă cu un an şi jumătate, a colectat deja 11 eşantioane de roci marţiene. Însă aducerea lor pe Terra va fi mai dificilă. Rocile vor fi studiate în cele mai mici detalii, în căutarea urmelor unor eventuale forme străvechi de viaţă microbiană. Experții au dezvăluit cum va aduce NASA eșantioanele pe Pământ, misiune care se dovedeşte complexă. Planul necesită mai multe etape, susțin specialiștii.

Până acum, NASA prevedea trimiterea pe Marte a unui alt rover. Acesta urma să caute eşantioanele depuse de Perseverance, pentru a le colecta şi a le transporta până la un modul de asolizare. Pe acesta din urmă ar trebui să fie ataşată o mini-rachetă. Aceasta ar fi fost pregătită să transporte pe orbita marţiană acele eşantioane, în 2031.

În cele din urmă, cel de-al doilea rover nu va mai exista. În schimb, Perseverance, care a demonstrat deja performanţe bune, se va deplasa el însuşi până la acea mini-rachetă (denumită Mars Ascent Vehicle).

Eşantioanele vor fi recuperate de Perseverance cu ajutorul unui braţ robotizat. Brațul a fost construit de Agenţia Spaţială Europeană (ESA) şi integrat în acel modul de asolizare. Experții au dezvăluit astfel cum va aduce NASA eșantioanele de pe Marte.

NASA a pus la punct și un plan de urgență

Specialiștii NASA au planificat și soluţie de avarie. Aceasta va fi folosită în cazul în care Perseverance ar rămâne imobilizat pe suprafaţa Marte.

Modulul de asolizare, ce urmează să fie lansat în vara anului 2028 şi să ajungă pe Marte la jumătatea anului 2030, va transporta în cala lui (pe lângă mini-racheta de ascensiune şi braţul robotizat) şi două mici elicoptere. Aceste elemente sunt importante în misiunea dezvoltată pentru când NASA va aduce eșantioanele de pe Marte pe Pământ, cum planul va fi funcțional.

Un prim elicopter creat de inginerii de la NASA, denumit Ingenuity, se află deja pe Marte. Performanţele sale au depăşit toate aşteptările. Ingenuity a efectuat deja 29 de zboruri, faţă de cele cinci prevăzute iniţial.

Cele două noi elicoptere vor fi puţin mai grele. Acestea vor fi echipate cu roţi pentru a putea să se deplaseze şi pe sol. În plus, au și un mic braţ care le va permite să recupereze eşantioanele prelevate. Eșantioanele vor avea greutăţi de până la 150 de grame.

O gaură neagră în nuanțe de albastru. Experții au dezvăluit recent ce s-ar întâmpla dacă ai ajunge într-o gaură neagră