Lansarea eșuată Astra a dus la pierderea a 2 sateliți NASA. Ce s-a întâmplat cu racheta cu un cost redus

Lansarea eșuată Astra a dus la pierderea a 2 sateliți NASA în această săptămână. Racheta de dimensiuni reduse a avut probleme în cea de-a doua fază a lansării.

Publicat: 13 iunie 2022, 15:02

Compania Astra, din California, a semnat un contract de aproximativ 8 milioane de dolari cu NASA, prin care vor fi lansate 3 misiuni în spațiu, la bordul unor rachete de dimensiuni reduse. Rachet cu preț redus - față de competitori mai mari, precum SpaceX - a avut, însă, probleme la lansare.

Racheta a avut probleme tehnice înainte să ajungă în orbită și cei 2 sateliți au fost pierduți, scrie CBS News

„Prima fază a lansării s-a mai închis mai devreme și nu am dus încărcătura în orbită,” a scris contul oficial Astra pe rețeaua de socializare Twitter. „Am transmis deja regretele noastre către NASA și echipa însărcinată cu încărcătura. Mai multe informații vor fi oferite după ce vom analiza toate datele.”

Lansarea eșuată Astra a dus la pierderea a 2 sateliți NASA

Doi sateliţi de mici dimensiuni ai NASA, destinaţi supravegherii uraganelor, nu au reuşit să ajungă duminică pe orbită din cauza unei defecţiuni a rachetei Astra care îi transporta. Aceasta a intervenit la scurt timp după lansare, a anunţat agenţia spaţială americană, potrivit AFP, scrie AGERPRES.

”După zborul nominal al primei trepte, motorul treptei superioare s-a oprit prea devreme şi nu a reuşit să plaseze TROPICS CubeSats pe orbită”, a precizat pe contul său oficial de Twitter departamentul NASA după lansarea eșuată Astra, ce a dus la pierderea a 2 sateliți.

Sateliții lui Elon Musk ar putea fi în pericol. Cercetătorii militari chinezi cred că armata trebuie să aibă capacitatea să îi distrugă.

Într-un mesaj publicat pe pagina sa de internet înainte de lansare, NASA a descris TROPICS CubeSats precum o constelaţie de şase sateliţi de dimensiunile ”unei cutii de pantofi”. Acestea ”vor studia formarea şi dezvoltarea cicloanelor tropicale, făcând observaţii mai des decât este posibil în prezent în cazul sateliţilor pentru supraveghere meteorologică”. Doi dintre sateliți au fost pierduți în lansarea eșuată Astra.

Astra a semnat cu NASA un contract în valoare de 7,95 de milioane de dolari în februarie 2021. Contractul vizează 2 lansări. Fiecare dintre acestea urmează să transporte la bord câte o pereche de sateliţi TROPICS.

Astra a mai avut o lansare eșuată în luna februarie

Astra speră să devină un jucător important pe piaţa lansărilor de sateliţi de mici dimensiuni. Compania promite lansări mai frecvente. Acestea ar avea un grad mai mare de flexibilitate în comparaţie cu companiile care utilizează rachete de dimensiuni mai mari, precum SpaceX şi Arianespace.

Compania s-a confruntat însă cu probleme recurente în ceea ce priveşte racheta sa cu două trepte. Aceasta nu a reuşit să ajungă pe orbită. Cu lansarea eșuată Astra, NASA a pierdut 2 sateliți.

În februarie, cu prilejul unei alte misiuni CubeSat în cadrul NASA, treapta a doua treaptă a unei rachete Astra nu a reuşit să ajungă pe orbită.

Potrivit experților, sateliții Starlink lasă urme pe cer. Ce impact are proiectul SpaceX.

”Regretăm că nu am reuşim să livrăm primii doi sateliţi TROPICS”, a scris pe Twitter Chris Kemp. Acesta e directorul executiv al Astra.

”Cel mai important pentru echipa noastră este încrederea clienţilor noştri şi livrarea reuşită a următorilor sateliţi TROPICS”, a adăugat el.

Potrivit CBS, Astra trebuie să ducă pe orbită sateliții până la finalul lunii iulie, așa cum e precizat în contract. Aceasta a fost a 7-a lansare a unei rachete Astra Venture-class.

William Shatner în timpul zborului New Origin în spațiu, octombrie 2021. Sunt toți trei îmbrăcați în uniforme albastre