Un vulcan din Antarctica s-a trezit și a cauzat un „roi” record de cutremure. Cum explică experții fenomenul inedit

Un vulcan din Antarctica s-a trezit și a cauzat un „roi” record de cutremure, într-un fenomen care a atras atenția cercetătorilor.

Publicat: 1 mai 2022, 9:54

Evenimentul record a început în august 2020 si s-a încheiat în luna noiembrie a aceluiași an. E cea mai puternică activitate seismică înregistrată în zonă. Experții cred că, cel mai probabil, activitatea a fost cauzată de un „deget” de magmă fierbinte care a intrat în crustă, potrivit unui nou studiu.

„Au fost intruziuni similare în alte locuri de pe Pământ, dar aceasta e prima dată când am observat acest lucru aici,” a declarat Simone Cesca, co-autoarea studiului. Cesca e seismolog în cadrul Centrului de Cercetare pentru Geoștiințe din Germania, potrivit Live Science

„În mod normal, aceste procese au loc pe perioade geologice”, spre deosebire de durata unei vieți umane, susține Cesca. „Așa că, într-un fel, suntem norocoși că am văzut așa ceva.”

Un vulcan din Antarctica s-a trezit și a cauzat un „roi” record de cutremure

„Roiul” seismic a avut loc în apropierea Orca Seamount. Acesta e un vulcan inactiv ce se ridică la 900 de metri deasupra fundului mării, în Strâmtoarea Bransfield. Acesta e un pasaj îngust aflat între Insulele Shetland de Sud și vârful de nord-vest al Antarcticii.

În această regiune, placa tectonică Phoenix se scufundă sub placa continentală antarctică. Aceasta creează o rețea de zone de falie, ceea ce întinde anumite porțiuni din crustă. Procesul deschide rupturi în alte locuri, potrivit unui studiu publicat în Polar Science, în anul 2018.

NASA a descoperit recent lacuri ascunse din Antarctica – află ce fenomen neobișnuit are loc sub gheață.

Acum, un vulcan din Antarctica s-a trezit și a creat un fenomen record. Experți din cadrul stațiilor de cercetare de pe Insula King George au fost primii care au surprins cutremurele. Cesca și colegii săi din întreaga lume au aflat de proces.

Experții au folosit datele obținute de stațiile seismice de pe Insula King George, precum și datele obținute cu ajutorul a 2 stații de sol. Studiul a fost publicat în jurnalul Communications Earth & Environment, pe 11 aprilie.

Studiul a detaliat cum un vulcan din Antarctica s-a trezit și a cauzat un „roi” record de cutremure.

Trezirea vulcanului a cauzat 85.000 de cutremure

Potrivit datelor obținute de experți, „roiul” a cuprins 85.000 de cutremure, un record pentru zonă.

Cele mai mari cutremure din serie au avut magnitudinea de 5.9 (în octombrie 2020), respectiv magnitudine 6.0, în luna noiembrie. După cutremurul din noiembrie, activitatea seismică a încetinit.

Un vulcan din Antarctica s-a trezit și a cauzat un „roi” record de cutremure, ce au părut să miște pământul de pe Insula King George cu aproximativ 11 centimetri.

Virusuri antice de 15.000 de ani au fost descoperite în ghețarii care se topesc – află de ce se tem experții.

Doar 4% din mișcarea a putut fi explicată direct de cutremure. Experții suspectează că mișcarea magmei în crustă ar putea explica mișcarea pământului.

„Credem că magnitudinea de 6 a creat cumva unele fracturi și a redus presiunea magmei,” a declarat Cesca.

Dacă ar fi fost o erupție a vulcanului, e posibil ca aceasta să fi avut loc în acest timp, potrivit lui Cesca.

În acest moment, însă, nu există dovezi ale unei erupții. Pentru a confirma erupția, experții trebuie să trimită o misiune în strâmtoare pentru a măsura mișcările din acea zonă.

Memorial american din Italia, cu multe cruci albe pe un teren cu iarbă, pentru a ilustra ziua în care au murit 100.000 de oameni