Saturn e iar planeta cu cele mai multe Luni din Sistemul Solar. Ce corp cosmic a detronat

Potrivit experților, Saturn e iar planeta cu cele mai multe Luni din Sistemul Solar, după ce a fost detronată pentru o perioadă de un alt gigant gazos.

Publicat: 18 mai 2023, 11:14

În urmă cu doar câteva luni, în urma mai multor studii, experții au determinat că Jupiter e planeta cu cei mai mulți sateliți naturali din Sistemul Solar. Acum, noi dovezi susțin că, de fapt, Saturn merită să redobândească titlul.

Recent, experții au descoperit că Saturn are alte 62 de Luni. În total, planeta are în orbita sa 145 de sateliți naturali, scrie The Guardian.

În comparație, Jupiter are 95, după ce au fost descoperite alte 12 în luna februarie.

Saturn e iar planeta cu cele mai multe Luni din Sistemul Solar

Scurta, dar glorioasă domnie a lui Jupiter, planeta cu cele mai multe Luni din Sistemul nostru Solar, a luat sfârşit. Oamenii de ştiinţă au confirmat descoperirea a 62 de luni noi care orbitează Saturn. Astfel, numărul total al lunilor acestei planete cu inele a ajuns la 145, conform Live Science, scrie AGERPRES

Acesta este un salt decisiv comparativ cu cele 95 de luni confirmate ale planetei Jupiter. Totalul său a eclipsat pentru o scurtă perioadă numărul de luni ale lui Saturn după ce 12 luni noi au fost recunoscute oficial în jurul lui Jupiter, la sfârşitul lui decembrie. Acum, Saturn e iar oficial planeta cu cele mai multe Luni din Sistemul Solar.

Saturn este în prezent prima şi singura planetă din Sistemul Solar cu peste o sută de Luni cunoscute. Descoperirea a fost făcută de o echipă internațională, la care au participat și cercetători de la Universitatea British Columbia (UBC).

Echipa internaţională de cercetători a realizat aceste observaţii cu ajutorul datelor de la Telescopul Canada-Franţa-Hawaii. Acesta se află în vârful vulcanului inactiv Mauna Kea din Hawaii. Datele au fost adunate în perioada cuprinsă între 2019 şi 2021.

Analizând o serie de imagini secvenţiale prelevate în ferestre de observare de trei ore, echipa a identificat 62 de luni. Acestea avuseseră anterior fie o dimensiune prea mică, fie o intensitate prea scăzută pentru a fi detectate. Cu ajutorul lor, Saturn e iar planeta cu cele mai multe Luni.

Unele dintre Lunile mai mici măsurau doar 2,5 kilometri.

Lunile noi ale lui Saturn sunt „neregulate”

Toate cele 62 de luni recent detectate sunt „Luni neregulate”. Ceea ce înseamnă că urmează traiectorii aflate pe orbite îndepărtate, eliptice, în jurul planetei lor gazdă. Deseori se mişcă în sens retrograd. Sau în direcţia opusă rotaţiei lui Saturn.

Multe dintre aceste Luni mici, neobişnuite, se grupează în orbite retrograde similare. Acest detaliu sugerează că ar fi putut proveni dintr-o Lună mai mare care s-a destrămat cu milioane de ani în urmă, potrivit cercetătorilor. Cu ajutorul lor, Saturn e oficial iar planeta cu cele mai multe Luni, din Sistemul Solar.

Află și ce ar fi inelele planetei Saturn, de fapt.

„Pe măsură ce limitele telescoapelor moderne cresc, găsim din ce în ce mai multe dovezi că o lună de dimensiuni moderate, care a orbitat Saturn în sens invers, a explodat în urmă cu 100 de milioane de ani”, a spus Brett Gladman, profesor de astronomie şi astrofizică la UBC, citat într-un comunicat.

Se aşteaptă ca Lunile noi să fie recunoscute la sfârşitul lui mai de către Uniunea Astronomică Internaţională. Aceasta reprezintă un grup de peste 12.000 de oameni de ştiinţă responsabil, printre altele, cu numirea corpurilor cereşti.

Hife de ciuperci, în nuanțe de verde, pentru a ilustra un om care a fost infectat cu o ciupercă periculoasă