O cometă nemaivăzută din Epoca de Piatră vizitează iar Pământul în octombrie. Când poți admira fenomenul extrem de rar

O cometă nemaivăzută din Epoca de Piatră se va apropia iar de Pământ în luna octombrie 2024, într-un fenomen extrem de rar.

Publicat: 3 octombrie 2024, 12:53 / Actualizat: 3 octombrie 2024, 13:53

Cometa C/2023 A3 (numită și Tsuchinshan–Atlas) a fost descoperită de astronomi abia la începutul acestui an. Dar se pare că a mai vizitat planeta noastră în trecut. În urmă cu aproximativ 80.000 de ani, adică atât cât durează orbita ei în jurul Soarelui.

Dr. Gregory Brown, astronom în cadrul Observatorului din Greenwich, susține că această cometă ar proveni din Norul Oort, scrie The Guardian.

Acesta se află dincolo de orbita planetei Neptun. Pentru că are o orbită atât de alungită, durează 80.000 de ani până când cometa revine în apropierea Pământului.

O cometă nemaivăzută din Epoca de Piatră vizitează iar Pământul în octombrie

„Aceasta e regiunea vastă, aproape sferică din jurul Soarelui,” a declarat Brown despre Norul Oort. „Care are rămășițele de gheață are formării Sistemului Solar.”

Dar acum, C/2023 A3, o cometă nemaivăzută din Epoca de Piatră, se va întoarce în sfârșit în apropierea planetei noastre. La finalul lunii septembrie, cometa s-a apropiat la cea mai mică distanță de Soare. Va face același lucru și față de Pământ în jurul datei de 13 octombrie 2024.

„Când vorbim despre comete, cu cât sunt mai aproape de noi, de Pământ, cu atât sunt mai vizibile,” a continuat Brown. „Dar cu cât sunt mai aproape de Soare, cu atât sunt mai luminoase. Așa că cea mai apropiată distanță de Pământ nu e neapărat și momentul de luminozitate maximă.”

Brown estimează că cel mai bun moment pentru urmărirea cometei e în jurul zilei de 9 octombrie.

În acel moment, însă, cometa se afla aproape direct între Pământ și Soare. Ca urmare, susține Brown, cel mai bun moment să privești cometa pe cer e cu câteva zile înainte și după acest moment.

„Cometele care se văd cu ochiul liber sunt oricum rare,” a continuat Brown. „Dar aceasta are potențialul de a fi una dintre cele mai luminoase pe care le-am văzut în ultimele decenii. Așa că clar merită.”

Potrivit lui Brown, e dificil de estimat cât de luminoasă va fi o cometă nemaivăzută din Epoca de Piatră, mai ales pe măsură ce se apropie.

„După cum pare, deja e vizibilă cu ochiul liber în condiții bune,” a continuat brown. „Și există o șansă să devină considerabil mai luminoasă. Dar cât de luminoasă? Sincer, nu știm.”

Cometa va fi vizibilă și în emisfera nordică

Brown susține că cei din emisfera nordică și cea sudică pot surprinde cometa. În acest moment, cei care vor să o vadă trebuie să se uite în partea estică dimineața, înainte de răsărit, către constelația Sextans.

„Dar va trece de partea cealaltă a Soarelui în următoarele câteva zile,” a continuat Brown. Ca urmare, de pe 13 octombrie dacă vrei să vezi o cometă nemaivăzută din Epoca de Piatră, ai cele mai mari șanse seara, după apus, dacă te uiți în direcția de vest, în apropierea constelației lui Bootes.

Brown susține că această cometă probabil o să arate precum o pată pe cer, dacă e privită cu ochiul liber. Deși coada sa ar trebui să fie vizibilă cu un binoclu sau cu un telescop mic.

În ciuda aspectului cometei, faptul că nu a mai fost văzută de zeci de mii de ani face din acest fenomen unul foarte rar.

„Și, evident, nu avem de unde să știm, atât de mult timp în urmă, cât de luminoasă ar fi fost cometa,” a continua Brown. „Și cât de ușor era de văzut.”

Eclipsă solară, înconjurată de nori, în nuanțe de portocaliu, similară cu o eclipsă solară hibridă foarte rară