Ce păduri vor dispărea din cauza încălzirii globale. Viața pe Pământ se va schimba drastic

Experții au dezvăluit ce păduri vor dispărea din cauza încălzirii globale și a secetei cauzate de schimbarea climei.

Publicat: 19 septembrie 2023, 15:59

O combinație de secetă și valuri de căldură au făcut ravagii în numeroase zone în această vară, printre care se numără și sudul Europei. În Spania, în 2022, incendiile au distrus 306.000 de hectare.

Fenomenul va continua și se va accentua în următorii ani, avertizează experții, scrie CNN.

Mai multe păduri extrem de importante vor fi distruse din cauza încălzirii globale.

Ce păduri vor dispărea din cauza încălzirii globale

Pădurile cele mai expuse riscului de dispariţie din cauza secetei se află în bazinul mediteranean, în sudul Australiei, în nord-vestul Amazonului şi în Statele Unite.

Aceasta este concluzia unui studiu condus de Centrul de Cercetare Ecologică şi Aplicaţii Forestiere (CREAF). La acesta participă Universitatea Autonomă din Barcelona (UAB). Obiectivul a fost de a detecta pădurile cele mai vulnerabile la lipsa apei, informează agenţia EFE, scrie AGERPRES

Astfel, experții au analizat ce păduri vor dispărea în următorii ani, din cauza secetei.

Pablo Sanchez-Martinez, cercetător la CREAF, este autorul principal al studiului. Face parte din teza sa de doctorat. Studiul a fost publicat în revista Nature Ecology and Evolution.

Principala noutate a noii metode constă în faptul că evaluează pădurea ca pe un întreg ecosistem, un ansamblu de organisme care răspund diferit la condiţiile externe. Ceea ce permite prezicerea la o scară mult mai mare a impactului schimbărilor climatice asupra pădurilor din întreaga lume.

Pentru a detecta pădurile care sunt cele mai vulnerabile la secetă, studiul foloseşte o nouă metodă de caracterizare a pădurilor în faţa penuriei de apă dintr-o perspectivă largă şi holistică.

Vezi și imagini cu Pământul care „respiră” dioxid de carbon.

În acest scop, cercetătorii au luat în considerare date fiziologice privind strategiile folosite de mii de specii pentru a depăşi lipsa apei, date evolutive şi filogenetice privind modul în care a evoluat adaptarea la secetă. Precum şi date privind solul şi clima din fiecare biom din lume. Astfel, experții au aflat ce păduri vor dispărea în curând din cauza încălzirii globale.

Amazonul e în pericol

Pădurea Amazoniană e una dintre cele mai importante din lume. Reprezintă un ecosistem unic și produce o cantitate considerabilă de oxigen. În plus, absoarbe și cantități considerabile de dioxid de carbon.

E una dintre aceste păduri ce vor dispărea din cauza încălzirii globale. Pe listă se află și păduri din sudul Europei, SUA și Australia.

Potrivit lui Sanchez-Martinez, „datele fiziologice specifice fiecărei specii ne spun că mulţi arbori mediteraneeni sunt foarte bine adaptaţi la secetă. Chiar şi aşa, modelul nostru sugerează că aceste păduri au un risc foarte mare de dispariţie din cauza secetei”.

Acest fenomen are loc deoarece „speciile foarte sensibile la secetă coexistă” cu episoade „tot mai recurente şi mai lungi” de lipsă de apă.

Alături de Pablo Sanchez-Martinez, studiul a fost realizat de cercetătorii Maurizio Mencuccini şi Jordi Martinez-Vilalta.

Un astfel de proces ar schimba viața pe Pământ pentru totdeauna. Ecosisteme întregi pot să dispară, ce va duce la un dezechilibru global. În anul 2023, are loc și fenomenul El Nino. Acesta va duce la evenimente meteo extreme și îngrijorează experții.

Uzina Mammoth din Islanda, numită și „cel mai mare aspirator din lume”, cu munți pe fundal