Arată ca o insectă, dar e cu totul altceva. Puțini ghicesc ce creatură se află în imagine, de fapt

Deși arată ca o insectă, în imagine e o parte a corpului unui animal complet diferit și mult mai periculos.

Publicat: 13 ianuarie 2024, 7:35

În timp ce unii șerpi se duc să vâneze prada lor, alții o atrag spre ei. Vipera Pseudocerastes urarachnoides, numită și vipera cu-coada-de-păianjen, face fix acest lucru. Își atrage prada prin mișcarea vârfului cozii.

Doar prin câteva simple mișcări, coada viperei poate să arate precum un păianjen sau o insectă care merge pe pământ, scrie Science Alert.

Se pare că iluzia e atât de bună, încât și experții care știau că privesc coada unui șarpe credeau că văd un păianjen care se mișcă.

Arată ca o insectă, dar e cu totul altceva

Efectul e cu atât mai pronunțat dat fiind faptul că restul corpului viperei e camuflat aproape perfect în mediul său stâncos. Astfel, vipera e aproape invizibilă pentru păsările care se apropie de ea pentru a vâna „insecta”.

Deși coada sa arată ca o insectă, restul corpului viperei se camuflează cu peisajul stâncos. E unul dintre cele mai complexe elemente ornamentale din rândul șerpilor. Dar decenii întregi, experții nu știau cu ce au de-a face. Vârful neobișnuit ar fi putut fi cauzat și de o tumoră sau un parazit.

Un singur specimen a fost conservat în cadrul Muzeului Național de Istorie Field, din Chicago, timp de 35 de ani. Coada specimenului era neobișnuită, dar experții nu știau dacă au de-a face cu o anomalie sau o specie.

Abia în 2003, experții au găsit o viperă similară și au descoperit că au de-a face cu o specie complet nouă.

Dar nu se știau foarte multe detalii despre comportamentul reptilei în sălbăticie. După mai mulți ani de cercetare, în 2015, experții din Iran au publicat un studiu prin care au detaliat cum vipera își folosește vârful cozii, ce arată ca o insectă, pentru a atrage prada la sol.

Viperele  Pseudocerastes urarachnoides atrag prada către ele

Potrivit experților, viperele  Pseudocerastes urarachnoides petrec, în medie, o treime din timpul lor mișcându-și coada în anumite zone, ideale pentru o ambuscadă. Atunci când păsările se apropie, intensitatea mișcărilor cozii crește de 4 ori.

Atunci când păsările se apropie, atrase de vârful cozii, ce arată ca o insectă, șarpele le atacă. Alte vipere și alți șerpi folosesc o tactică similară atunci când vânează. Dar metoda folosită de această specie e mult mai sofisticată.

Potrivit datelor inițiale, trucul viperei funcționează cel mai bine pe păsările migratoare. Acestea nu cunosc la fel de bine riscurile locale de a vâna ceva ce seamănă cu o insectă, în regiunea alpină.

Experții cred că șerpii cu clopoței scutură structura de cheratină din vârful cozii pentru a preveni prădătorii. Aceștia cresc frecvența pe măsură ce potențialul atacator se apropie. Acest fenomen a fost studiat în detaliu, pentru a determina ce factori influențează comportamentul șerpilor cu clopoței, unele dintre cele mai cunoscute reptile din lume.

.Acesta nu ar fi singurul truc al șerpilor cu clopoței, cred cercetătorii. Acest tip de șerpi sunt printre cei mai veninoși și periculoși din lume. Ei sunt originari din America de Nord și de Sud.

Imagine 3D cu Ichthyosaur stenopterygius, reptilă marină din Triasic, în apă. Experții au descoperit un prădător marin de temut