Sânge creat în laborator a fost folosit pentru transfuzii în premieră mondială. Ce cantitate au primit oamenii din studiul clinic

Sânge creat în laborator a fost folosit pentru transfuzii, într-o premieră mondială menită să testeze ce efect are în corpul oamenilor.

Publicat: 7 noiembrie 2022, 13:23

Sânge ce a fost crescut în laborator a fost introdus în corpul unor voluntari, în primul studiu clinic de acest fel, potrivit experților din Marea Britanie. Oamenii care au participat la experiment au primit o cantitate mică de sânge, echivalentă cu doar câteva linguri.

Experții vor să vadă ce efect poate avea această cantitate în corpul oamenilor, scrie BBC News.

Indiferent de rezultatele studiului, pentru viitorul apropiat, cele mai multe transfuzii de sânge se vor baza în continuare pe donatori, susțin experții.

Sânge creat în laborator a fost folosit pentru transfuzii în premieră mondială

Scopul studiului clinic e crearea unor grupe rare de sânge, care se găsesc greu. Acestea sunt necesare pentru persoanele care se bazează în mod regulat pe transfuzii de sânge, precum pacienții care au anemie falciformă.

Dacă sângele nu corespunde perfect, atunci corpul îl respinge și tratamentul eșuează. Experții vor să prevină aceste situații cu acest tip de sânge creat în laborator.

Potrivirea tipului de sânge e mai complexă decât grupele principale, pe care le cunoaște majoritatea. Potrivit prof. Ashley Toye, din cadrul Universității din Bristol, unele grupe de sânge sunt „extrem, extrem de rare” și că ar „putea exista doar 10 oameni dintr-o țară” care ar putea dona.

Astfel, experții vor să creeze sânge artificial, pentru pacienții care au nevoie de grupe specifice de sânge, ce nu se găsesc cu ușurință.

Cum e crescut sângele în laborator

Acest sânge creat în laborator e rezultatul unui proiect ce include experiți din cadrul universităților din Bristol, Cambridge, Londra și organizația NHS. Se axează pe celulele roșii, ce transportă oxigenul de la plămâni în restul corpului.

Pentru a crea acest sânge fals, echipa de cercetare a început cu o donație de sânge obișnuită, 470 de mililitri. După aceea, a folosit mici sfere magnetice pentru a extrage celulele stem flexibile. Acestea pot deveni celule roșii.

Celulele stem extrase au fost multiplicate în laborator. După aceea, au trecut printr-un proces complex în urma căruia au devenit celule roșii.

„Vrem să facem cât mai mult sânge posibil pe viitor. Așa că viziunea din capul meu e o cameră plină de mașinării care îl produc constant, de la o donație de sânge normală,” a declarat prof. Toye.

Procesul prin care a fost creat sânge în laborator durează aproximativ 3 săptămâni. Include 500.000 de celule stem inițial. Acestea sunt transformate în 50 de miliarde de celule roșii.

După aceea, sunt filtrate până se ajunge la 15 miliarde de celule roșii. Acestea sunt la faza potrivită de dezvoltare pentru transfuzie.

Experții speră ca măcar 10 voluntari sănătoși să participe la studiu. În acest moment, vor fi realizate primele transfuzii pentru 2 dintre ei. Vor mai primi 2 transfuzii de sânge, a câte 5-10 mililitri, la o distanță de cel puțin 4 luni. Una dintre ele va include sânge normal, cealaltă va include sânge crescut în laborator.

Sângele din laborator include și o substanță radioactive, folosită des în proceduri medicale. Cu ajutorul ei, experții pot urmări cât timp va rămâne sângele sintetic în corp.

Picioarele unei femei care merge, cu natură pe fundal, pentru a ilustra câți pași trebuie să faci pe săptămână