O moleculă descoperită recent poate lupta împotriva a 300 de bacterii rezistente la antibiotice. Reușita experților a impresionat

O moleculă descoperită recent poate lupta împotriva a aproximativ 300 de bacterii rezistente la antibiotice, susțin experții.

Publicat: 28 august 2022, 9:50

Rezistența la antibiotice e o problemă importantă, pe care experții încearcă să o combată. Acum, ei ar putea avea mai mult succes datorită unei molecule inedite, descoperite recent, cu proprietăți care ajută la lupta împotriva acestor bacterii.

Potrivit experților, această moleculă poate controla bacteriile rezistente la antibiotice, scrie Science Alert

Molecula poartă denumirea de fabimycin. Pe viitor, ar putea reprezenta un element important în gestionarea afecțiunilor cauzate de bacteriile rezistente la antibiotice.

Potențialul tratament vizează bacteriile gram-negative. Acești patogeni sunt greu de ucis și produc frecvent infecții la nivelul tractului urinar, al plămânilor și chiar și al vaselor de sânge. Rezistența e cauzată de o membrană exterioară care ajută la protejarea peretelui de substanțe precum antibioticele.

Potrivit unui studiu dintr-un spital din Marea Britanie, mai mult de o treime dintre pacienții cu infecții provocate de bacterii gram-negative au murit într-un an. Acum, o moleculă descoperită recent poate ajuta în lupta împotriva acestor bacterii.

„Studiile genomice și experimentele cu tulpini deficiente din punct de vedere al permeabilității au dezvăluit că o varietate de ținte biologice pot fi folosite pentru a ucide bacteriile gram-negative,” au scris experții în noul studiu.

„Membrana exterioară formidabilă și pompele de eflux promiscue ale acestor patogeni previn multe antibiotice candidate să atingă acele ținte,” au continuat experții.

Molecula fabimycin poate trece de acest strat exterior al celulei. În același timp, evită pompele de eflux. Acestea îndepărtează substanțele străine. Moleculele se pot acumula acolo unde pot face cel mai mult rău.

În plus, substanța reușește să evite afectarea bacteriilor sănătoase, o problemă cu tratamentele actuale.

Echipa a început cu un antibiotic cunoscut pentru eficiența sa împotriva acestor bacterii. După aceea, au realizat câteva schimbări structurale pentru a oferi moleculei puterea de a infiltra apărarea bacteriilor.

În testele de laborator, fabimycin, o moleculă descoperită recent, a avut un efect asupra a peste 300 de bacterii. În plus, a redus efectul bacteriilor periculoase. Testele au fost efectuate pe șoareci cu pneumonie și infecții urinare, atunci când se aflau în faza de pre-infecție.

Descoperirea moleculei poate revoluționa tratamentul împotriva bacteriilor rezistente

„Date fiind activitatea promițătoare a fabimycin în modele de infecții în cazul șoarecilor și datele încurajatoare potrivit cărora fabimycin e semnificativ mai stabilă în plasma umană și a șobolanilor, e rezonabil să credem că eficiența fabimycin poate fi îmbunătățită atunci când e folosită pentru a trata infecții,” au concluzionat experții.

Fabimycin, o moleculă descoperită recent, poate fi un pas important în tratarea afecțiunilor cauzate de aceste bacterii. Descoperirea antibioticelor eficiente împotriva bacteriilor gram-negative e un fenomen rar. Ca urmare, descoperirea moleculei e o dezvoltare semnificativă în acest domeniu.

Mai sunt necesare alte studii înainte ca această moleculă să fie introdusă într-un medicament care poate fi folosit de pacienți umani. Chiar și așa, specialiștii sunt optimiști privind succesul pe care îl poate avea pe viitor. Studiul a fost publicat în jurnalul ACS Central Science.

Imagine 3D cu Ichthyosaur stenopterygius, reptilă marină din Triasic, în apă. Experții au descoperit un prădător marin de temut