Rețelele de socializare și modul în care sunt folosite pot afecta semnificativ utilizatorii, potrivit experților. Faptul că sunt utilizate atât de des poate să ducă chiar la formarea unei noi religii, pe Internet.
Un nou tip de religie s-ar putea forma pe Internet, susțin experții. Cum funcționează
Un nou tip de religie s-ar putea forma pe Internet, potrivit unor experți. Modul în care folosesc utilizatorii rețelele de socializare și cum sunt răspândite anumite video-uri.
Potrivit Vox, mai multe teorii ale conspirației au apărut pe Internet, unele dintre ele periculoase. Multe dintre acestea, în special în Statele Unite ale Americii și în anumite țări din Europa, se axează pe posibile secrete ținute de autorități.
Pe Internet au apărut mai multe video-uri care îmbină principii creștine cu unele spirituale, ce au proveniență păgână. Acestea duc la răspândirea imaginilor unor conturi mai mari, pe rețele de socializare precum TikTok, ce pot influența utilizatorii.
Un nou tip de religie s-ar putea forma pe Internet, susțin experții
Potrivit Vox, unele dintre aceste video-uri includ sfaturi, unele practice, altele despre cum pot utilizatorii să își trăiască viața și să își aleagă țelurile pe viitor. E posibil ca utilizatorii care creează acest conținut să nu creadă complet în el, dar unele persoane din publicul lor să le considere adevărate. Uneori, acești creatori se comportă precum profeți sau șamani, scrie Vox.
Un nou tip de religie s-ar putea forma pe Internet în urmă acestui gen de conținut. Potrivit lui Joseph Russo, profesor de antropologie din cadrul Universității Wesleyan, acest sistem de credințe e similar cu cel folosit pentru crearea unei noi religii.
Cred că deja s-a întâmplat.
– Joseph Russo
Un nou tip de religie s-ar putea forma pe Internet și o parte importantă a acestui sistem e cercetarea anumitor subiecte controversate, fără să fie luate în considerare surse credibile, ci cele care susțin deja ideile preconcepute.
Potrivit Vox, acest tip de sistem s-ar fi creat pentru că oamenii sunt expuși la informații din întreaga lume. Aceștia pot vedea nereguli în modul în care funcționează anumite aspecte ale societății.
Astfel de inițiative pot avea impact și în viața reală. Utilizatori QAnon au organizat Asaltul de la Capitoliu, pe 6 ianuarie 2021.
Unele video-uri de pe Internet încurajează ignorarea surselor credibile
Un alt aspect al acestui fenomen e încorporarea anumitor practici care țin de astrologie și medicină naturală. Aceste cadre încurajează respingerea surselor credibile, precum în cazul medicinei.
Sistemul prin care s-ar putea forma un nou tip de religie pe Internet e similar cu cele folosite pentru a crea baza altor religii. În numeroase țări, precum Statele Unite ale Americii, mulți oameni nu mai au preferințe religioase.
În anumite video-uri de pe Internet, e propagată ideea potrivit căreia lucruri bune se pot întâmpla în viața cuiva dacă acea persoană crede că se vor întâmpla.
În timpul perioadelor de criză economică, vedem că e în creștere acest fenomen.
– Mary Wrenn, profesor în cadrul Universității din Bristol
„E mult mai ușor să ai credincioși atunci când nu trebuie să te duci într-o biserică. Portabilitatea mesajului e ceea ce transformă oamenii în credincioși în credința prosperității, chiar dacă nu merg în mod obișnuit la biserică,” a continuat Wrenn, despre un posibil nou tip de religie de pe Internet.
Potrivit lui Russo, rețelele de socializare au devenit o forță dominantă în societate. Ideologiile se pot răspândi rapid între oameni ce au credințe diferite, dar care au contact cu astfel de mesaje.
E combinație între credințe și estetică creștine și non-vestice, dar aceste lucruri – binele și răul, prosperitatea – sunt prezente în sisteme religioase din întreaga lume și mereu au fost.
– Joseph Russo
„Chiar și ateii și agnosticii convinși sunt interesați în moralitate. E aceeași idee, dar pachetul e diferit,” a continuat Russo. Una dintre cele mai vechi profesii din lume era legată de credințe religioase. În urma diseminării rapide a informației, oamenii evoluează mai repede.
Aceste idei apar în video-uri ce au sute de mii sau chiar milioane de vizualizări. Acest conținut poate avea un impact semnificativ asupra utilizatorilor care sunt expuși la el.