Michel Talagrand a câștigat Premiul Abel pentru matematică. Ce a descoperit expertul

Michel Talagrand a câștigat Premiul Abel pentru matematică, uneori numit și Premiul Nobel pentru matematică.

Publicat: 22 martie 2024, 12:38

Talagrand a câștigat Premiul datorită muncii sale legată de teoria probabilității și descrierea procesului aleatoriu. Talagrand a fost surprins că a fost câștigătorul și a aflat că a primit Premiul în timpul unui apel Zoom.

Inițial, matematicianul credea că e un apel obișnuit pentru a discuta cu departamentul său.

„Creierul meu s-a oprit complet pentru 5 secunde,” a declarat Talagrand. „A fost o experiență extraordinară. Niciodată nu m-am așteptat la așa ceva.”

Michel Talagrand a câștigat Premiul Abel pentru matematică

„Matematica, cu cât lucrezi mai mult, devine mai uşo,r” a declarat Michel Talagrand, în vârstă de 72 de ani.

Michel Talagrand a câștigat Premiul Abel pentru matematică și a vorbit recent despre experiența sa, scrie AFP, potrivit AGERPRES

Matematicianul a oferit detalii despre „experienţa” pe care a trăit-o lucrând, fără încetare, într-un univers eliberat de „orice constrângere”.

Cercetătorul e al cincilea francez care a câştigat echivalentul Premiului Nobel pentru matematică. Și-a dedicat viaţa analizei funcţionale şi probabilităţilor pe care le-a explorat cu stilul său. Acela de a „studia lucruri foarte simple, înţelegându-le absolut pe fond”.

Acest matematician nu crezuse niciodată că este posibil, nici măcar în vis, să-şi vadă cariera încununată în acest fel. Când Academia Norvegiana de Ştiinţe i-a comunicat decizia, el a rămas fără cuvinte.

Talagrand s-a declarat „foarte fericit” pentru el, soţia şi copiii lui în urma câștigului său care l-a surprins.

Michel Talagrand a câștigat Premiul Abel pentru matematică, dar a ales matematica „de nevoie”.

„La vârsta de 15 ani am avut multiple dezlipiri de retină şi timp de zece ani am trăit cu teroarea că voi orbi”, a mărturisit el.

Ca să suporte această problemă şi pentru că nu putea „alerga cu prietenii”, elevul de la liceul Parc din Lyon s-a afundat în muncă. Tatăl său fiind absolvent de matematică, tocmai spre această materie se îndreaptă şi el „în mod firesc”.

Michel Talagrand susține că a ales matematică „de nevoie”

Fiind „mediocru” în alte domenii şi mai ales „slab la ortografie”, el s-a axat pe matematică. O lume cu reguli „arbitrare”, spre deosebire de matematici care, potrivit lui, au „o ordine în care merge bine dacă suntem atenţi”.

Cercetătorul a fost recrutat la CNRS în 1974, înainte de a deveni doctor în ştiinţe matematice la Universitatea Paris VI. I-au trebuit aproape zece ani să-şi găsească „menirea”. A explorat analiza funcţională, înainte de a ajunge la probabilităţi. Astfel, Michel Talagrand a câștigat acum Premiul Abel pentru matematică.

Atunci şi-a dezvoltat teorema privind „procesele gaussiene”. Ceea ce permite studierea fenomenelor aleatorii.

Probabilistul încearcă să rezume: „într-un sens, lucrurile sunt atât de simple pe cât ar fi putut fi – în timp ce obiectele matematice pot fi monstruos de complicate”.

Rezultatele cercetării sale vor contribui la aprofundarea înţelegerii fenomenelor aleatorii, „devenită esenţială în lumea de astăzi”, explică CNRS. Organizația a citat algoritmii aleatorii „la baza prognozelor noastre meteorologice şi a modelelor noastre lingvistice majore”.

Mai degrabă decât o „transformare brutală”, matematicianul consideră descoperirile sale ca pe o lucrare colectivă „care poate fi comparată cu construcţia unei catedrale la care fiecare pune o piatră”.

Membru al Academiei de Ştiinţe, Michel Talagrand a primit deja aproximativ zece premii. Printre acestea se numără și Premiul Shaw în 2019.

„Franţa se mândreşte cu el, se află într-o poziţie bună în clasamentele premiilor Abel şi ale medaliilor Fields”, celălalt echivalent al Premiului Nobel pentru matematică.

Utilizator care ține 2 telefoane Pixel în mâini, deasupra unui birou alb. Recent, Google a dezvăluit „Sfântul Graal” pentru telefoanele Pixel