Numeroase companii aeriene cer pasagerilor să ridice obloanele la decolare și aterizare. Deși e o practică foarte comună în Europa și Asia, în SUA, de exemplu, puține companii implementează aceeași regulă.
De ce trebuie să ridici obloanele geamurilor avionului la decolare și aterizare. Motivul pe care puțini l-ar ghici
Te-ai întrebat de ce trebuie să ridici obloanele geamurilor avionului la decolare și aterizare? Există o explicație simplă pentru regulă.
Mulți oameni cred că deschiderea obloanelor ajută pasagerii să își ajusteze vederea la exterior, în cazul în care e necesară evacuarea, scrie Simple Flying.
Ceea ce e adevărat, dar nu e motivul principal pentru ridicarea obloanelor. În timpul unei evacuări, e important ca ochii pasagerilor să se ajusteze inițial la lumina din cabină. Astfel, pot identifica mai ușor ieșirile de urgență.
De ce trebuie să ridici obloanele geamurilor avionului la decolare și aterizare
Fiecare avion comercial e dotat cu lumini care indică ieșirile de urgență, fie că e noapte sau zi. Aceste elemente de lumină sunt poziționate și pe tavan, dar și pe podea. Sunt deschise automat (sau de către piloți) ca parte a evacuării. Indiferent de condițiile luminii în apropierea geamurilor, ochii pasagerilor trebuie să se ajusteze astfel încât să vadă aceste lumini care indică ieșirile de urgență.
Dar nu acesta e motivul pentru care însoțitorii de zbor te roagă să ridici obloanele geamurilor avionului la decolare și aterizare. Motivul principal e legat tot de evacuare.
Deschiderea obloanelor permite însoțitorilor de zbor să vadă ce condiții se găsesc în afara avionului, în cazul unei aterizări de urgență. Evacuările au loc în unele dintre cele mai periculoase situații care, de cele mai multe ori, includ incendii.
În aceste situații, însoțitorii de zbor trebuie să vadă exact cu ce mediu exterior se confruntă, pentru a determina dacă există flăcări lângă una dintre ieșirile de urgență, înainte să o deschidă.
Însoțitorii de zbor se mai uită și la motoare. Acesta e un pas esențial dacă una dintre ieșirile de urgență se află lângă acesta. Un motor care funcționează poate compromite deschiderea toboganului de urgență. Astfel, poate compromite și siguranța pasagerilor care se află fix lângă el.
În plus, pasagerii sunt rugați să deschidă obloanele geamurilor avionului la decolare și aterizare pentru ca însoțitorii de zbor să vadă la ce altitudine se află aeronava. Echipajul e antrenat să nu deschidă ieșirile de urgență dacă un avion nu e echilibrat și toboganul nu poate atinge solul.
Acest lucru se poate întâmpla dacă o parte din avion s-a detașat și aeronava e înclinată.
Însoțitorii de zbor trebuie să poată vedea ce condiții sunt în exteriorul avionului
Un exemplu recent în care această regulă a salvat sute de vieți e accidentul în care a fost implicat zborul Japan Air 583. Incidentul a avut loc pe 2 ianuarie 2024. Doar 3 din cele 8 tobogane de urgență de pe avion puteau fi folosite. Din cauza incendiului și a faptului că motorul din dreapta funcționa în continuare.
Investigația continuă, dar oficialii au declarat că practicile de siguranță folosite de echipaj au dus la salvarea pasagerilor. E un exemplu real, care demonstrează de ce trebuie să ridici obloanele geamurilor avionului la decolare și aterizare.
Autoritățile investighează în continuare accidentul. Avionul JAL a izbucnit în flăcări, dar o evacuare de succes a avionului comercial a salvat sute de vieți. Aceasta e rezultatul unor standarde de siguranță moderne. În plus, Japan Airlines are cultura proprie de siguranță.
„Din câte am văzut din filmări, sunt surprins și ușurat că toată lumea a scăpat,” a declarat Graham Braithwaite, profesor de siguranță din cadrul Universității Cranfield, din Marea Britanie. Graham a vorbit despre regulile de siguranță „scrise cu sânge” care au salvat vieți.