În 2 decenii, YouTube a evoluat de la o glumă spusă la o petrecere la o platformă cu miliarde de utilizatori. YouTube a ajuns atât de mare, încât experții prezic că va întrece abonamentele la televizor în curând, cel puțin în SUA.
YouTube împlinește 20 de ani. Cum a fost pornită afacerea de miliarde
YouTube împlinește 20 de ani, ani în care a ajuns un fenomen global și una dintre cele mai folosite platforme online.
Steve Chen, Chad Hurley și Jawed Karim au venit cu ideea YouTube în anul 2005. Cei 3 erau colegi la compania PayPal atunci când s-au strâns la o petrecere, moment în care ideea a apărut de la o glumă, scrie The Daily Star.
Site-ul YouTube.com a fost lansat chiar de Sfântul Valentin în același ani. Abilitatea de a încărca video-uri pe platformă a fost integrată pe 23 aprilie.
Care a fost primul video publicat pe YouTube
Primul video pe YouTube a fost publicat chiar de către Karim. Intitulat „Eu la grădina zoologică”, video-ul de 19 secunde îl arăta pe Karim la grădina zoo din San Diego. În acest moment, acel video are 348 de milioane de vizualizări.
Din acel punct până acum, platforma a trecut prin numeroase schimbări. YouTube împlinește 20 de ani de Sfântul Valentin 2025 și deja a avut un impact semnificativ la nivel global.
În aceste 2 decenii, platforma s-a dezvoltat semnificativ. Mult mai mult decât își imaginau fondatorii săi în 2005.
„YouTube a fost pornit de tech bros care voiau un serviciu video pe care să vadă în repetate rânduri „greșeala de garderobă” a lui Janet Jackson de la Super Bowl,” a declarat Ross Benes, analist eMarketer. „Acum, e cel mai mare serviciu digital video din lume, din punct de vedere al timpului petrecut pe platformă și venitului din publicitate. E un fenomen.”
YouTube a atins pragul de 2.5 miliarde de utilizatori la nivel mondial în 2024. Din punct de vedere al abonamentelor, deja au fost înregistrați 100 de milioane de abonați.
Utilizatori la nivel mondial văd peste 1 miliard de ore de conținut YouTube doar pe televizor, în fiecare zi, susține Google. La acest număr se adaugă și conținutul vizionat pe laptop sau pe telefon, care trece detașat de acest prag.
„Dacă ne întoarcem în timp acum 20 de ani, probabil ar părea o glumă că acest site, pe care copiii fac parodii, ar deveni un pericol pentru Disney, ABC și CBS,” a continuat Benes. „Dar au reușit acest lucru.”
YouTube a reușit acest lucru într-un timp relativ scurt, dat fiind faptul că împlinește 20 de ani anul acesta.
YouTube împlinește 20 de ani
Succesul YouTube se datorează și faptului că acest conținut nu necesită studiouri sau costuri de producție ridicate. Utilizatorii sunt cei care creează conținutul, pe care îl încarcă pe platformă.
Pe YouTube se găsește un conținut extrem de variat, în funcție de preferințele utilizatorilor. De la fragmente din concerte, la video-uri cu instrucțiuni și la filme publicate legal, platforma are zeci de milioane de video-uri.
„Cantitatea de lucruri noi care apar e ca un furtun de pompieri pe care nu îl poți opri. Așa că oamenii mereu revin,” a continuat Benes. Cum YouTube împlinește doar 20 de ani acum, această cantitate de conținut va crește semnificativ. Acest conținut ar fi fost folosit pe ascuns de către Nvidia pentru a-și antrena sistemul de inteligență artificială.
Potrivit Google, ce deține acum YouTube, sunt încărcate 500 de ore de video pe platformă în fiecare minut. Google a cumpărat YouTube în 2006, pentru 1.65 de miliarde de dolari. Analiștii consideră acest moment unul de cotitură pentru ambele entități.
Prin combinarea algoritmului de căutare și experiența în publicitatea online ale Google, YouTube a devenit o platformă eficientă, cu utilizatori pasionați.
„YouTube a făcut parte din recuperarea după colapsul dot-com. Când oamenii au realizat că monetizarea e chiar foarte importantă,” a declarat Rob Enderle, analist tech. „YouTube a devenit un exemplu despre cum platformele dot-com trebuiau să funcționeze. În comparație cu modul în care au funcționat la finalul anilor 1990.”