Recent, o știre falsă susținea că actuala vicepreședintă SUA, Kamala Harris, a fost implicată într-un accident rutier și a fugit de la fața locului, în 2011. Știrea falsă a fost creată de un grup de propagandă din Rusia.
Știrile false despre campania prezidențială din SUA de pe rețelele de socializare afectează alegerile. Rusia ar fi pornit unele dintre ele
Știrile false despre campania prezidențială din SUA s-au răspândit în ultimele săptămâni și se pare că Rusia e în spatele unor informații axate împotriva candidatei Kamala Harris.
Sursa știrii false a fost descoperită cu ajutorul unei cercetări realizate de Microsoft, scrie The Guardian. Grupul a creat un video, a plătit un actor să fie victima și a distribuit știrea de pe un site fictiv al canalului KBSF-TV, care nu există.
Nu e singura astfel de știre falsă care a circulat pe Internet în ultima perioadă.
Știrile false despre campania prezidențială din SUA de pe rețelele de socializare afectează alegerile
Taylor Swift nu şi-a exprimat sprijinul în favoarea lui Donald Trump, aşa cum nu au făcut-o nici Lady Gaga şi Morgan Freeman. Iar Bruce Springsteen nu a fost fotografiat purtând un tricou „Keep America Trumpless” („Păstraţi America fără Trump”). Dar aceste informaţii false au fost distribuite pe reţelele de socializare şi poluează campania electorală din SUA, transmite AFP, scrie AGERPRES.
Știrile false despre campania prezidențială au devenit din ce în ce mai numeroase de când Harris și-a anunțat candidatura.
Potrivit cercetătorilor, astfel de mesaje atribuite unor actori, cântăreţi şi sportivi americani, care transmit opinii politice despre Kamala Harris sau Donald Trump, adesea generate de inteligenţa artificială (AI), se înmulţesc.
Luna trecută, Donald Trump a distribuit imagini trucate în care ultra-populara cântăreaţă Taylor Swift îşi exprimă sprijinul pentru candidatul republican la alegerile prezidenţiale.
Unele dintre aceste imagini au caracteristicile imaginilor modificate de AI, potrivit specialistului Hany Farid. Combina imagini reale şi false. Ceea ce face ca montajul final să fie „deosebit de înşelător”, potrivit expertului. E doar una dintre știrile și imaginile false despre campania prezidențială care au circulat pe Internet.
Taylor Swift are sute de milioane de urmăritori pe reţelele sociale. După acest incident, şi-a anunţat săptămâna trecută sprijinul pentru candidata democrată Kamala Harris.
După anunţul cântăreţei, Donald Trump a scris pe reţeaua sa Truth Social: „O urăsc pe Taylor Swift!”
Inteligența artificială e folosită pentru a transmite informații false
O bază de date a News Literacy Project a contabilizat până acum 70 de mesaje false din partea unor personalităţi. În aceastea, îşi comunică sprijinul sau respingerea faţă de un candidat. Mesajele sunt false, iar lista este în creştere.
„În această perioadă de polarizare, mesajele de susţinere false ale unor celebrităţi pot atrage atenţia alegătorilor. Le pot influenţa opiniile. Le pot confirma prejudecăţile. Și pot genera confuzie şi haos”, avertizează Peter Adams, din conducerea ONG-ului menţionat.
Pe lista acestuia se află şi o imagine trucată a cântăreţei Lady Gaga pe care apare scris „Trump 2024”. Aceasta e un alt exemplu despre știrile și informațiile false despre campania prezidențială din SUA.
„Platformele au făcut acest lucru posibil”, consideră Peter Adams. „Prin renunţarea la moderatori şi reticenţa de a elimina informaţiile false, au devenit o modalitate semnificativă pentru troli, oportunişti şi propagandişti de a ajunge la o audienţă de masă”, adaugă el.
Este vorba în special X (fostul Twitter). După ce şi-a revizuit în jos politica de moderare a conţinutului, a restabilit conturile care răspândeau dezinformarea. Proprietarul X, Elon Musk, l-a susţinut pe Donald Trump în alegerile prezidenţiale. Este acuzat în mod regulat că distribuie minciuni electorale.