Larry Page și Sergey Brin, co-fondatorii Google, sunt cunoscuți pentru glumele pe care le fac. La scurt timp după ce au fondat compania, cei 2 au început să lanseze idei amuzante de 1 aprilie, considerată Ziua păcălelilor.
Gmail împlinește 20 de ani. De ce au crezut toți că era o glumă la început
Gmail împlinește 20 de ani de când a fost lansat de Google, timp în care a revoluționat sectorul de email-uri, deși mulți credeau că e o farsă la început.
Într-un an, Google a publicat un anunț pentru un job fictiv în cadrul unui centru de cercetare pe Lună. În alt an, compania a glumit că vrea să lanseze o opțiune de „răzuit și mirosit” pe Google, scrie Fortune.
Glumele erau atât de ieșite din comun încât oamenii s-au obișnuit cu ele. În acest context, Page și Brin au decis să lanseze ceva ce nimeni nu credea că e posibil în urmă cu 20 de ani. Chiar de 1 aprilie.
Gmail împlinește 20 de ani
Pe 1 aprilie 2004, Google a lansat Gmail, un serviciu gratuit de email care avea spațiu de stocare de 1 GB pentru fiecare cont. Deși 1 GB nu pare semnificativ în 2024, în 2004 era o capacitate considerată aproape imposibilă. E de ajuns pentru 13.500 de email-uri. În acea perioadă, serviciile de webmail cunoscute, precum cele oferite de Yahoo și Microsoft, ofereau spațiu de stocare mult mai mic. Aveau capacitate pentru doar 30 – 60 de email-uri.
Deși a părut o glumă la început, Gmail împlinește azi 20 de ani. Dincolo de faptul că serviciul oferea spațiu de stocare de 200 – 500 de ori mai mare decât cel al competitorilor, Gmail avea și tehnologia de căutare Google.
Astfel, utilizatorii puteau găsi orice porțiune de informație dintr-un email vechi. În plus, crea automat o linie de comunicație pentru același subiect. Astfel, totul putea fi citit de parcă era o singură conversație, ceva inedit pentru perioada respectivă.
„Ideea originală pe care am creat-o se baza pe cei 3 S. Spațiu de stocare, căutare și viteză (trad. storage, search, speed),” a declarat Marissa Mayer, fostă directoare Google care a ajutat la crearea Gmail.
Conceptul era atât de avansat pentru acea perioadă încât atunci când publicațiile au transmis știri despre Gmail în 2004, mulți utilizatori au susținut că e doar o altă farsă.
Află și cum se va schimba Gmail din aprilie 2024.
„A făcut parte din farmec, să facem un produs pe care oamenii l-ar fi crezut ireal. A cam schimbat percepția oamenilor despre aceste tipuri de aplicații care erau posibile în cadrul unui browser web,” a declarat Paul Buchheit, fost inginer Google. Buchheit a participat la crearea Gmail, serviciu ce împlinește acum 20 de ani.
Gmail a schimbat sectorul webmail
Gmail a fost dezvoltat timp de 3 ani, în cadrul unui proiect numit Caribou. Numele face referire la o glumă din benzile desenate Dilbert.
„Era ceva atât de absurd legat de numele Caribou, pur și simplu mă făcea să râd,” a declarat Buchheit. Ingineril a fost cel de-al 23-lea angajat Google, companie ce are acum un personal de peste 180.000 de oameni.
Associated Press (AP) a fost prima publicație care a scris despre Gmail. Mulți cititori au sunat agenția pentru a o informa că Gmail e o farsă. Dar reporterii știau că nu e vorba de așa ceva. Unul dintre reporterii AP a fost sunat brusc să vină la sediul Google din Mountain View, California. Fără să i se spună exact de ce.
După ce a ajuns în campusul care acum poartă numele de Googleplex, reporterul AP a ajuns într-un birou în care Page, ce atunci avea 31 de ani, stătea în fața unui laptop. El i-a arătat reporterului noul inbox Gmail și a demonstrat cât de repede merge pe un browser web.
„Cred că oamenilor le va plăcea acest lucru,” a declarat Page atunci.
Din acel moment până acum, Gmail s-a dezvoltat semnificativ și acum împlinește 20 de ani. Acum are 1.8 miliarde de conturi active. Fiecare are spațiu de stocare gratuit de 15 GB, ce include Google Photos și Google Drive. Deși e de 15 ori mai mare decât spațiul de stocare oferit inițial, mulți utilizatori trec peste acest prag.
Acesta e unul dintre motivele pentru care Google, Apple și alte companii fac un profit semnificativ de pe urma vânzării spațiului de stocare din propriile centre de date.