Transportarea componentelor turbinelor eoliene imense care sunt plasate în mijlocul oceanelor e dificilă, ceea ce le limitează utilizarea. Dar și mai dificil e transportarea lor către fermele eoliene de pe uscat. Radia, un start-up din Colorado, SUA, vrea să schimbe acest lucru.
Cel mai mare avion din lume. Ce dimensiune fantastică va avea WindRunner Radia
WindRunner, creat de Radia, ar fi cel mai mare avion din lume, capabil să transporte o greutate de până la 80 de tone.
Într-o eră în care energia regenerabilă e o necesitate, cererea pentru turbine eoliene mai mare și mai eficiente e în creștere, scrie Interesting Engineering.
Radia a propus o soluție inedită în acest sens – un avion imens destinat să transporte cele mai mari componente ale turbinelor eoliene.
Cel mai mare avion din lume
Radia a dezvăluit planuri pentru un avion colosal, numit WindRunner. Avionul promite să revoluționeze sectorul energiei regenerabile prin simplificarea transportului turbinelor eoliene.
Cel mai mare avion din lume ar avea o lungime de 108 metri, înălțime de 24 de metri și anvergură a aripilor de 80 de metri. Ca urmare, are o lungime cu 32 de metri mai mare decât cea a unui Boeing 747-8.
WindRunner e aproape la fel de lung precum un teren de fotbal american NFL. Pentru că are o dimensiune atât de mare (de 12 ori mai mare decât cea a unui Boeing 747), poate căra greutăți de până la 80 de tone.
Pentru că are o dimensiune colosală, WindRunner are nevoie de o infrastructură specială. Acolo unde va transporta turbine eoliene, sunt necesare piste de 1.828 de metri în locurile în care sunt construite aceste turbine.
Misiunea principală a WindRunner e să transporte componentele imense pentru turbinele eoliene aflate în ocean. Acestea pot atinge înălțimi de 45 – 90 de metri, cu greutăți de până la 35 de tone.
Aceste dimensiuni semnificative limitează metodele tradiționale de transport. Până acum, componentele pentru aceste turbine sunt transportate de nave speciale. Dar pe uscat, adoptarea lor e îngreunată de lipsa infrastructurii.
„În ziua de azi, cele mai mari turbine eoliene și cele și mai mari pe care le vom avea pe viitor nu pot fi transportate prin infrastructura terestră,” scrie pe site-ul Radia. Acest obstacol logistic a inspirat Radia să fondeze proiectul WindRunner.
Află și de ce trebuie să ridici obloanele geamurilor avionului la decolare și aterizare.
WindRunner ar putea fi lansat în 4 ani
Mark Lundstrom, fondatorul Radia și un expert în rachete ce a absolvit MIT, a petrecut ultimii 7 ani pe proiectul legat de cel mai mare avion din lume. Printre prioritățile companiei se numără integritatea structurală a avionului, mai ales în timpul decolărilor și aterizărilor.
Potrivit estimărilor experților, aceste turbine eoliene terestre imense ar putea crește consistența generării energiei regenerabile. Cu până la 20%. În plus, ar putea să ducă la scăderea costurilor energetice cu 35%.
Află și care e avionul de 5 ori mai rapid decât sunetul.
Radia a dezvăluit că WindRunner ar putea fi lansat în următorii 4 ani. Mark Lundstrom crede că cel mai mare avion din lume va avea o misiune principală de a accelera creșterea energiei eoliene.
Dar poate fi folosit și în alte sectoare, precum transportarea echipamentului militar cu greutate mare.
Proiectul WindRunner a fost propus în contextul în care industria eoliană concentrată pe ferme marine a întâmpinat probleme financiare. Instalarea acestor turbine pe uscat ar putea ajuta la dezvoltarea sectorului energiei regenerabile.