Avioanele care zboară mai rapid decât viteza sunetului creează un boom supersonic, un zgomot puternic care se aude când aeronavele trec de această barieră. Dar X-plane, dezvoltat de NASA, ar putea schimba acest lucru.
Avionul X-59 ar putea face istorie. De ce e capabilă aeronava NASA
Avionul X-59, dezvoltat de NASA, numit și X-plane, ar putea revoluționa zborurile cu o abilitate inedită pe care o are, chiar și la viteze impresionante.
Agenția spațială a planificat primul zbor al avionului în 2025, scrie Mashable.
Cu acest avion, NASA vrea să reducă semnificativ zgomotul produs atunci când aeronavele trec de bariera de sunet.
Avionul X-59 ar putea face istorie
NASA vrea să reducă acest zgomot până la un pocnet în surdină. Dacă agenția va reuși acest lucru, atunci zborurile supersonice vor deveni posibile deasupra zonelor terestre, nu doar deasupra oceanului.
Avionul X-59 ar putea face istorie pentru că, în urmă cu 50 de ani, SUA au interzis zborurile comerciale la viteze supersonice deasupra țării. Misiunea Quiet SuperSonic Technology (sau QueSST) vrea să schimbe acest lucru.
„Felicitări NASA pentru că lucrează la așa ceva. Pentru că încearcă să găsească o soluție reală,” a declarat Bob van der Lindern, expert în aviație. NASA a dezvăluit avionul săptămâna trecută.
Încă nu se știe care va fi cererea pentru zboruri comerciale capabile să treacă de bariera sunetului. Zborurile la viteze atât de mari consumă mult mai mult combustibil. Ca urmare, și biletele de avion vor fi mai scumpe.
Dar o astfel de inovație poate revoluționa zborurile. Un pasager poate zbura de la Los Angeles la New York în doar 2.3 ore. Biletele pentru avionul Concorde, ce a fost retras din funcțiune în 2003, erau prea scumpe pentru cei mai mulți pasageri. Atunci, biletele Concorde erau de 5 ori mai mari decât pe un zbor cu un avion 747.
Acesta a fost un factor pentru retragerea sa. Dar marea problemă, dincolo de accidentul din 2000, în urma căruia și-au pierdut viața 109 de persoane aflate la bord și 4 la sol, a fost faptul că un astfel de avion nu putea zbura deasupra țărilor. Ca urmare, rutele Concorde erau semnificativ restricționate.
Dar avionul X-59 ar putea face istorie, dacă reușește să treacă de bariera de sunet fără acel zgomot specific. Și avionul de pasageri XB-1 se apropie de Mach 1, un competitor pentru sectorul comercial.
Lockheed Martin a primit 250 de milioane de dolari pentru a crea aeronava X-59
NASA a oferit suma de 247.5 milioane de dolari companiei Lockheed Martin pentru a crea avionul. Compania produce și avioanele de luptă pentru SUA.
Avionul are o lungime de 30.5 metri. Lockheed Martin a publicat recent o imagine cu el ieșind din hangar.
Avionul se află în ultimele etape de testare la sol, înainte de primul său zbor oficial. Acesta va avea loc deasupra deșertului Californiei. Dacă va avea succes, avionul X-59 ar putea face istorie.
În decembrie, NASA a anunțat că se afla în etapa de testare a motoarelor cu postcombustie. Acestea sunt cele care oferă avionului forța de propulsie necesară pentru a atinge vitezele supersonice, de peste 1.235 de kilometri pe oră.
X-plane va zbura la o viteză de 1.488, la o altitudine de 16.7 kilometri. Va trece pe deasupra mai multor comunități din SUA. Traseul a fost ales pentru a testa abilitatea avionului de a reduce semnificativ zgomotul supersonic.