Milioane de tone de chimicale extrem de reactive au fost descoperite în atmosfera Pământului. Ce efect pot avea

Milioane de tone de chimicale extrem de reactive, dintr–o clasă numită hidrotrioxide, pot rămâne în atmosferă timp de mai mult ore, potrivit unui nou studiu. Descoperirea poate oferi informații importante despre sănătatea oamenilor și clima globală.

Publicat: 12 iunie 2022, 10:42

Chimicalele interacționează cu alți compuși extrem de repede. Potrivit experților, prezența lor înseamnă că specialiștii trebuie să analizeze modul în care au loc procesele în atmosfera Pământului.

De mult timp, specialiștii au crezut că hidrotrioxidele nu sunt îndeajuns de stabile încât să reziste în condițiile atmosferei, scrie Live Science.

Hidrotrioxidele sunt compuși chimici ce conțin un atom de hidrogen și 3 atomi de oxigen.

„Am arătat că durata de viață a unora dintre ele e de minim 20 de minute,” a declarat Henrik Grum Kjærgaard, chimist din cadrul Universității din Copenhaga. „Așa că e îndeajuns pentru ca ele să facă lucruri în atmosferă.”

Studiul despre milioane de tone de chimicale extrem de reactive descoperite în atmosferă a fost publicat în jurnalul Science.

Potrivit rezultatelor, se pare că aceste chimicale s-au format dintotdeauna. Acesta e, însă, primul studiu care a descoperit aceste substanțe în atmosferă, pe o perioadă mai lungă.

„Acum, putem să arătam, prin observație directă, că acești compuși se formează în atmosferă, că sunt surprinzător de stabili și că se formează din aproape toți compușii chimici,” a declarat Jing Chen, din cadrul Universității din Copenhaga. „Putem renunța la toate speculațiile acum.”

Hidrotrioxidele sunt un tip de polioxid de hidrogen. Apa e cea mai simplă și comună formă a acestui polioxid, cu 2 atomi de hidrogen și un atom de oxigen.

Hidrotrioxidele au 3 atomi de oxigen. Ca urmare, sunt mai reactivi decât peroxidul. Potrivit noului studiu, 11 milioane de tone de chimicale extrem de reactive se formează în atmosfera Pământului în fiecare an. Ele sunt produse de una dintre cele mai comune reacții – oxidarea izoprenului. Aceasta e o substanță produsă de numeroase plante și animal. În plus, e componenta principală a cauciucului natural.

Un alt polioxid e peroxidul de hidrogen. Acesta are 2 atomi de oxigen și 2 de hidrogen. E folosit adesea drept dezinfectant și e inflamabil. Uneori, e folosit drept o componentă a combustibilului pentru rachete.

1% din izoprenul care ajunge în atmosferă formează hidrotrioxide

Hidrotrioxidele sunt produse din aceste reacții în cantități mici – aproximativ 10 milioane de molecule într-un centrimetru cub din atmosferă.

Recent, Elon Musk vrea să creeze combustibil pentru rachete din dioxidul de carbon din atmosferă – află ce mesaj a transmis miliardarul.

„Suntem extrem de încântați că am putut demonstra că hidrotrioxidele sunt aici și că supraviețuiesc îndeajuns de mult – cel mai probabil – încât să fie importante în atmosferă,” a declarat Torsten Berndt, conducătorul studiului despre milioane de tone de chimicale extrem de reactive.

Experții vor să investigheze acum ce efect pot avea acești compuși asupra sănătății oamenilor și asupra mediului în timpul minutelor sau orele de activitate, înainte ca acești compuși să se descompună.

Recent, NASA a descoperit „iadul” – află unde se găsește planeta care arde constant și are oceane de lavă.

Potrivit lui Berndt, aceste chimicale ar putea penetra aerosolii din atmosferă. Astfel, ar putea iniția reacții chimice. Din păcate, un astfel de studiu ar fi mai complicat. „E mult de făcut,” a continuat Berndt.

Ce se găsește în centrul Lunii. Cercetătorii au confirmat în sfârșit adevărul