Femelele colibri se „deghizează” pentru a evita agresiunile. La ce truc inedit apelează

Femelele colibri se „deghizează” în masculi, pentru a evita agresiunile atunci când adună nectarul din flori, potrivit unui studiu recent.

Publicat: 26 septembrie 2022, 7:43

Păsările colibri sunt unele dintre cele mai cunoscute specii de pe planetă. Ele impresionează cu abilitățile lor, dar și cu dimensiunile inedite. Potrivit unui studiu recent, femelele speciei se pot „deghiza”.

Experții au observat că femelele colibri apelează la mimetism pentru a evita agresiunile, potrivit AGERPRES

Astfel, ele adopta un aspect similar cu cel al masculilor, pentru a evita agresiunile atunci când se hrănesc.

Femelele colibri se „deghizează” pentru a evita agresiunile

Unele dintre femelele de colibri adoptă penajul specific masculilor pentru a evita concurenţa acestora în timpul colectării nectarului din flori. Această strategie reprezintă un exemplu remarcabil de mimetism practicat între sexele aceleiaşi specii, potrivit unui studiu publicat miercuri, informează AFP, scrie AGERPRES.

Specia de colibri-iacobin e comună din America Centrală şi de Sud. Penajul colorat al masculului se distinge de obicei de cel al femelei, care este mai degrabă tern. Cu toate acestea, 20% dintre aceste femele ajung să mimeze penajul masculilor. Astfel, femelele colibri se „deghizează” pentru a evita agresiunile.

O astfel de „deghizare” îi descurajează pe masculi să le atace. Aceștia sunt foarte prompţi să alunge un concurent atunci când vine vorba despre accesul la nectarul florilor. Studiul a fost publicat în revista de cercetări biologice Proceedings B, editată de Royal Society.

„Femelele androcrome (cu penaj de mascul) îi imită pe masculi, mai agresivi, pentru a avea acces la nectar”, a declarat coordonatorul studiului, Jay Falk, cercetător la Facultatea de Biologie a Universităţii Washington din Statele Unite.

Mimetismul între specii este bine documentat. Unele dintre ele adoptă aspectul caracteristic al alteia pentru a înşela, de exemplu, un prădător. Specii de fluturi inofensivi au adoptat astfel pe aripile lor motive colorate similare celor care apar la specii de fluturi toxici pentru păsări, pentru a le descuraja astfel să îi atace.

Recent, Specia de papagal Spix a fost salvată – un stol este din nou în sălbăticie, după 20 de ani.

Acum, experții au observat că și femelele colibri se „deghizează” pentru a evita agresiunile. Cazul de mimetism – mai rar documentat în rândul femelelor – se manifestă în cadrul aceleiaşi specii şi are ca factor motivant dominaţia socială.

Femelele colibri nu adoptă și comportamentul masculilor

Ornitologii din echipa coordonată de Jay Falk au încercat să afle dacă femelele de colibri androcrome împing această „înşelăciune” şi mai departe, până în punctul unei asemănări fizice (dincolo de penaj) şi comportamentale. Răspunsul la această întrebare este negativ.

La anumite specii, schimbarea aspectului între masculi este corelată cu schimbări fiziologice. Aceasta indică unele capacităţi sau comportamente distincte. Specii de vrabie arborează nuanţe ale penajului care sunt corelate cu o agresivitate mai mare sau mai mică, au precizat autorii studiului.

Cercetătorii au comparat caracteristicile fizice ale masculilor de colibri-iacobini cu cele ale femelelor androcrome şi heterocrome. Acestea aveau un aspect fie similar, fie diferit de masculi. Ei au concluzionat că femelele colibri se „deghizează” pentru a evita agresiunile.

Ornitologii au mers până într-acolo încât au supus exemplarele studiate unor teste de „explozivitate musculară”. Au măsurat capacitatea acestor păsări minuscule, renumite pentru rapiditatea şi acrobaţiile lor aeriene, de a-şi lua zborul după ce le-au fost ataşate de corp câteva mici greutăţi.

Află de ce s-a izbit un stol de păsări de o casă – experții ar fi descoperit cauza fenomenului neobișnuit.

Pe hârtie, nimic nu le-a diferenţiat pe cele două tipuri de femele. Astfel, femelele androcrome „obţin beneficiul de a apărea ca nişte masculi agresivi prin intermediul mimetismului, fără costul potenţial de a se şi comporta ca ei”, au precizat autorii studiului. Cu alte cuvinte, femela nu trebuie să facă un efort, muscular şi nervos, pentru a imita masculul, fiindu-i suficient doar să se „deghizeze”.

Imagine 3D cu Ichthyosaur stenopterygius, reptilă marină din Triasic, în apă. Experții au descoperit un prădător marin de temut