Experții au descoperit un „miracol” vechi de 520 de milioane de ani. Ce s-a ascuns în pământ până acum

Experții au descoperit un „miracol” vechi de 520 de milioane de ani, ce poate oferi informații vitale despre evoluția vieții pe Pământ.

Publicat: 15 august 2024, 13:25

Atunci când vine vorba de fosile, există deja mai multe așteptări despre ce ar putea descoperi experții în interiorul lor. De exemplu, cele mai multe fosile de dinozauri sunt compuse din oase. Care s-au pietrificat de-a lungul anilor și, astfel, au fost conservate.

În rare ocazii, aceste fosile includ îndeajuns de multe oase pentru a oferi detalii despre cum ar fi putut să arate dinozaurul respectiv cu adevărat, scrie Popular Mechanics

Dar nu toate fosilele sunt așa. Unele dintre ele sunt doar imprimări ale unor mici creaturi în sedimente. Cele mai multe dintre ele au un lucru important în comun – rămân în urmă doar porțiunile tari din corpul lor.

Experții au descoperit un „miracol” vechi de 520 de milioane de ani

Puținele fosile care au inclus și țesut moale s-au aflat în medii care conservă la un nivel mult mai mare. Dar aceste țesuturi moi se degradează în timp și se pietrifică.

Acum, experții au descoperit un „miracol” vechi de 520 de milioane de ani. O echipă internațională de cercetători susține că a găsit o larvă de vierme veche de peste 520 de milioane de ani, care are creierul și sistemul digestiv intacte.

„E întotdeauna interesant să vezi ce e în interiorul lor, cu ajutorul imagisticii 3D,” a declarat Katherine Dobson, una dintre coautoarele studiului. „Dar în această larvă mică și incredibilă, fosilizarea naturală a dus la o conservare aproape perfectă.”

Această conservare „aproape perfectă” a creat un specimen care a fost comparat cu o mină de aur pentru biologi. Mai ales pentru cei axați pe studierea evoluției. Potrivit cercetătorilor, structurile observate în interiorul larvei au fost studiate cu ajutorul imaginilor 3D generate din scanări realizate cu ajutorul unei tehnici moderne cu raze X. Printre aceste structuri se numără creierul, „glandele digestive, un sistem circulator primitiv și chiar și urme de nervi în picioarele și ochii simpli ai larvei”.

Nivelul incredibil de detalii care au fost conservate în această fosilă antică le-a arătat experților că, până acum, a fost subestimată semnificativ complexitatea primelor artropode. Acesta e un grup de viețuitoare care a apărut în timpul Exploziei Cambriene. Include creaturi precum crabi, homari și insecte.

Experții au descoperit un „miracol” vechi de peste 500 de milioane de ani ce demonstrează că aceste organisme deja aveau structuri complexe în corp mai devreme decât s-a estimat până acum. Acest detaliu poate ajuta la studierea evoluției faunei Pământului.

Fosila larvei a uimit experții

O porțiune conservată a larvei era numită protocerebel. Ceea ce poate explica de ce acest grup de viețuitoare a reușit să se adapteze la medii atât de diverse. Aceste creaturi se găsesc pe toate continentele lumii și în adâncul oceanelor

„Când visam fosila pe care mi-ar fi plăcut cel mai mult s-o descopăr, mereu mă gândeam la o larve artropodă,” a declarat Martin Smith, conducătorul studiului. „Pentru că datele de dezvoltare sunt atât de importante în înțelegerea evoluției.”

Acum că experții au descoperit un „miracol” vechi de 520 de milioane de ani, vor obține mai multe informații. Mai ales despre evoluție și cum s-au dezvoltat aceste viețuitoare de-a lungul a sute de milioane de ani.

„Larvele sunt atât de mici și fragile. Șansele să găsești una fosilizată sunt aproape 0. Sau așa credeam! Deja știam să această fosilă de vierme era specială. Dar când am văzut structurile fantastice conservate sub pielea sa, am fost uimit,” a continuat Smith. „Cum au putut aceste elemente complexe să evite putrezirea. Și să existe chiar și cu jumătate de miliard de ani mai târziu?”

Colosseumul din Roma Antică, noaptea. Experții au dezvăluit recent secretul cimentului roman