Ce au pățit câinii care trăiesc în zona Cernobîl. Schimbarea surprinzătoare îi face diferiți față de ceilalți câini

Experții au descoperit ce au pățit câinii care trăiesc în zona Cernobîl și de ce sunt atât de diferiți față de câinii din alte părți ale lumii.

Publicat: 6 martie 2023, 13:19

În urmă cu aproximativ 40 de ani, cel mai mare dezastru nuclear din istorie a transformat orașul Prîpeat și centrala Cernobîl într-o zonă radioactivă. Decenii mai târziu, zona a devenit un refugiu pentru numeroase animale.

În apropiere trăiesc lupi, cai sălbatici, păsări, cerbi și câini. Aceste animale trăiesc printre ruinele de ciment ale clădirilor și în pădurea din apropiere.

Recent, o echipă internațională a realizat o analiză genetică a câinilor din această regiune, scrie Science Alert

Ce au pățit câinii care trăiesc în zona Cernobîl

Studiul ajută experții să își dea seama cum contaminarea din zonă a afectat ADN-ul animalelor, de-a lungul generațiilor. Experții s-au întrebat de mult timp ce efect poate avea această expunere asupra faunei locale.

Astfel, ei au reușit să afle ce au pățit câinii care trăiesc în zona Cernobîl, la nivel genetic. Alte studii au atras atenția asupra unui declin al populației de păsări din zonă. În plus, au fost observate și mutații genetice în cazul speciilor care trăiesc în zone cu un nivel mai mare de radiație.

Cel mai recent studiu a analizat populații distincte de câini din zonă. E posibil ca unii dintre ei să fie descendenții animalelor de companie care au fost lăsate în urmă în timpul evacuării.

„Înainte ca efectele radiației asupra genomului acestei populații să fie izolate de alți factori, demografia și istoria populației trebuie să fie înțelese,” au scris experții în studiu. Cercetarea a fost condusă de biologul Timothy Mousseau, din cadrul Universității din Carolina de Sud.

Animalele mai mari, precum câinii și caii, reprezintă un punct de interes pentru că efectele radiației asupra lor pot oferi informații despre ce s-ar putea întâmpla atunci când oamenii revin în zonă.

Radiația continuă să fie emanată din Zona de Excludere din Cernobîl, care ocupă o arie de 2.600 de kilometri pătrați. „Pădurea Roșie” e considerată cea mai radioactivă zonă de la Cernobîl. În ciuda mediului radioactiv, câinii care trăiesc în zona Cernobîl s-au înmulțit. Ca urmare, a fost fondată Chernobyl Dog Research Initiative (CDRI). Din 2017, organizația oferă îngrijire veterinară acestor câini.

Aproximativ 800 de câini trăiesc lângă Cernobîl

Experții estimează că 800 de câini trăiesc în zona Cernobîl. Aceștia erau adesea hrăniți de personalul care se întoarce în zonă. Există 3 mari populații distincte, potrivit analizei recente. Cercetarea a scos la iveală că există factori genetici similari între populații.

Una dintre ele trăiește în centrală. Cealaltă ocupă orașul Cernobîl, zonă rezidențială abandonată, care se află la 15 kilometri de centrală. Cea de-a 3-a trăiește la 45 de kilometri distanță, în Slavutîci, un oraș mai puțin contaminat. Aici trăiesc și unii dintre muncitori, dincolo de câinii care se află în zona Cernobîl.

În ultimii 2 ani, CDRI a adunat mostre de sânge de la 302 câini din zonă, din toate cele 3 populații.

Potrivit cercetării, câinii din această zonă sunt distincți genetici față de câini din restul lumii. Se pare că cele 3 populații se împerechează între ele, așa că există numeroase legături genetice în zonă.

În plus, experții au observat și material genetic de la câini moderni, în special cei din rasa mastiff. E posibil ca aceste gene să fi ajuns în populațiile sălbatice în urma mutării unor oameni în orașul Cernobîl alături de animalele de companie.

Expunerea la radiație a produs modificări genetice

În cazul studiului despre câinii care trăiesc în zona Cernobîl, se pare că expunerea la radiație a produs schimbări genetice. Acestea sunt atât de pronunțate, încât aceste populații sunt genetic diferite față de ceilalți câini din lume.

Află și detalii importante despre Cernobîl pe care nu le știai.

Potrivit experților, vor urma studii mai ample. Acestea vor fi „axate pe identificarea schimbărilor genetice critice care s-au acumulat timp de mai bine de 30 de ani în acest mediu ostil și contaminat,” susțin experții. Studiul a fost publicat în Science Advances.

Cangur mic, care se uită spre cameră, pe fundal verde cu iarbă, pentru a ilustra animalele care ar fi „mult mai evoluate”