Ce a cauzat tsunamiul record din Tonga, de fapt. Experții ar fi identificat mecanismul care a dus la dezastrul natural

Experții au identificat mecanismul ce a cauzat tsunamiul record din Tonga, produs de erupția vulcanului Hunga Tonga–Hunga Ha’apai, la începutul anului 2022.

Publicat: 30 iunie 2022, 11:32

Tsunamiul a lovit mai multe țări în Oceania, Asia, America de Nord și America de Sud. Unele dintre valuri au atins și înălțimea de 15 metri. Acesta a fost consecința unei unde de șoc record care a fost produsă de o erupție vulcanică.

Un nou studiu a dezvăluit care a fost mecanismul care ar fi cauzat tsunamiul record. Acesta a călătorit o distanță lungă, cu o forță impresionantă. Fenomenul se numește valuri acustice-gravitaționale, un tip de undă de sunet care poate străbate distanțe lungi, foarte rapid, prin ocean sau prin aer, scrie Science Alert.

Ce a cauzat tsunamiul record din Tonga

Aceste valuri ar fi călătorit prin apă, în atmosferă și, după aceea, pe suprafața apei pe măsură ce a erupt vulcanul. Pe măsură ce mai multe valuri s-au strâns, au dus la un tsunami cu și mai multă energie.

Ca urmare, tsunamiul a fost mai mare, a durat mai mult și a călătorit mai departe și mai repede decât ar fi fost normal. Acum, experții cred că au descoperit ce a cauzat tsunamiul record din Tonga, de fapt.

„Ideea că tsunamiurile pot fi generate de unde atmosferice care sunt cauzate de erupții vulcanice nu e o teorie nouă. Dar acest eveniment a fost primul surprins de instrumente moderne, globale, ce ne permit să aflăm mecanismul exact care se află în spatele acestui fenomen neobișnuit,” a declarat Ricardo Ramalho, geolog în cadrul Universității Cardiff din Marea Britanie.

Studiul a fost publicat în Nature. Experții au folosit datele surprinse la nivelul oceanului, cele din atmosferă și cele captate de sateliți. Cu ajutorul lor, au determinat prezența acestor valuri.

Recent, o „lume ascunsă” a fost descoperită sub gheața din Antarctica.

Potrivit experților, a existat o „corelație directă” între primele semne că există tulburări în aer, cauzată de undele acustice-gravitaționale și începutul tsunamiului, în mai multe locații. Astfel, experții au analizat ce a cauzat tsunamiul record din Tonga.

Erupția vulcanică Hunga Tonga–Hunga Ha’apai a fost masivă

Erupția Hunga Tonga–Hunga Ha’apai a fost masivă. De obicei, erupțiile care au loc sub suprafața apei nu produs astfel de tsunamiuri.

Experții cred că modul în care aceste unde acustico-gravitaționale deranjează interfața ocean-atmosferă a fost extrem de important în crearea unui eveniment atât de devastator.

Diferite tipuri de evenimente violente pot produce astfel de unde. Acestea sunt cauzate de gravitație și reprezintă o soluție la întrebarea ce a cauzat tsunamiul record din Tonga, de fapt.

Află unde a avut loc cutremurul care a fost atât de puternic încât localnicii s-au ascuns 1.000 de ani.

„Erupția Tonga a avut loc într-o locație ideală, sub suprafață, în apă care nu era adâncă. Ceea ce a făcut ca energie să fie eliberată în atmosferă într-o formă de ciupercă, aproape de suprafața apei,” a declarat Usama Kadri, expert în matematică, din cadrul Universității Cardiff. „Astfel, interacțiunea acestor unde energetice cu suprafața apei a fost inevitabilă.”

Tsunamiul record Tonga s-a mișcat de 1.5 – 2.5 ori mai repede decât un tsunami obișnuit provocat de o erupție vulcanică. Echipa estimează că acesta a avut viteze de 1.000 km/h. Tsunamiul a străbătut oceanele Pacific, Atlantic și Indian în mai puțin de 20 de ore.

Lună plină mare, pe cer albastru, ca ultima Super Lună a anului 2022