Anual, în jur de 1.35 de milioane de oameni mor din cauza accidentelor rutiere. La nivel global, 20 - 50 de milioane de oameni suferă răni grave din cauza acestor accidente. Jumătate din aceste cazuri sunt pietoni, cicliști și motocicliști, unele dintre cei mai vulnerabili utilizatori ai străzilor și trecerilor.
„Epidemia silențioasă pe roți” care produce zeci de milioane de victime anual. Ce țări sunt afectate cel mai grav
„Epidemia silențioasă pe roți” produce zeci de milioane de victime anual. Deși e o problemă răspândită în întreaga lume, unele țări sunt afectate mai grav.
Potrivit Science Alert, la nivel global, din cauza accidentelor rutiere, o persoană moare la fiecare 25 de secunde.
Potrivit mai multor experți, printre care se numără și John Rennie Short, din cadrul Universității din Maryland, siguranța rutiere poate fi îmbunătățită.
„Epidemia silențioasă pe roți” care produce zeci de milioane de victime anual
Potrivit lui Short, o posibilă soluție împotriva acestei probleme globale e prioritizarea siguranței rutiere și a limitelor de viteză.
Directorul United Nations Road Safety Fund a numit aceste accidente, morți și răni o „epidemie silențioasă pe roți.” Fatalitățile de pe șosele reprezintă cauza principală a deceselor în rândul copiilor și tinerilor, cu vârste cuprinse între 5 și 29 de ani și a 7-a cea mai comună cauză a morții în țările cu venituri mici.
Află care sunt cele mai utile dispozitive pentru mașină – ce gadgeturi te pot ajuta.
Accidentele rutiere reprezintă și un pericol financiar. Potrivit unui studiu din 2019, în perioada 2015 – 2030, rănile cauzate de astfel de incidente vor costa 1.8 trilioane de dolari, la nivel mondial.
Unul dintre țelurile Sustainable Development Goals ale ONU reprezintă înjumătățirea accidentelor rutiere soldate cu morți și răniți, până în 2030.
Numărul morților cauzate de accidente rutiere variază între zone, de la 27 din 100.000 în Africa, la 7 din 100.000 în Europa.
Potrivit lui Short, țările mai bogate au avut industrii auto de mai mult timp. Ca urmare, au putut dezvolta strategii pentru a reduce accidentele. De exemplu, în 1937, rata morților cauzate de accidente în New York era de 31 din 100.000. Aceasta e rata actuală din Republica Democrată Congo. Astfel, „epidemia silențioasă pe roți” produce mai multe victime în țări mai slab dezvoltate.
Țările cu venituri mici au mai multe accidente rutiere soldate cu morți
Incidentele de trafic din țările cu venituri mai ridicate implică, de obicei, 1 sau 2 persoane. În țările cu venituri mai mici, incidentele tind să implice mai mulți pasageri.
În Republica Democrată Congo, accidentele rutiere mortale sunt frecvente. Infrastructura rutieră e slab dezvoltată. În plus, cele mai multe mașini sunt modele mai vechi și nesigure. Mulți șoferi nu sunt instruiți corespunzător și unii dintre ei se urcă beți la volan.
Recent, o mașină a fost oprită în trafic fără șofer sau pasageri – vezi cum au reacționat polițiștii când au văzut că nu e nimeni la volan.
În țările cu venituri medii, un obstacol pentru a combate „epidemia silențioasă pe roți” e faptul că traficul crește foarte repede. Pe măsură ce populația se mută în mediul urban și oamenii își permit să cumpere mașini și motociclete, numărul accidentelor crește.
Există diferențe și în rândul țărilor dezvoltate. În 1994, numărul morților rutiere din Europa și SUA erau egale. În 2020, americanii aveau un risc de 3 ori mai mare să moară într-un accident rutier decât cetățenii europeni.
În acest moment, rata de morți rutiere în SUA e de 12 din 100.000 de persoane. În Germania, rata e de 4 din 100.000. În Norvegia, această rată scade la 2 din 100.000. Potrivit lui Short, diferența se datorează unor proiecte mai agresive de reducere a vitezei, în Europa. În plus, schimbarea se datorează și unor investiții mai mari în tranzitul în masă.