Inventarea roții în urmă cu 6.000 de ani a revoluționat lumea. De la transport, la roata olarului și la întrebuințări în război, originea acestei tehnologii inedite a rămas un mister pentru arheologi. Acum, un nou studiu a folosit tehnici din mecanica structurală pentru a descoperi zona în care a fost inventată.
Prima roată din istorie ar fi fost creată în Munții Carpați, susțin experții. Acum cât timp ar fi fost inventată tehnologia care a schimbat lumea
Prima roată din istorie ar fi fost inventată în Munții Carpați, susține un nou studiu care a încercat să afle punctul de origine al tehnologiei care a schimbat lumea.
Potrivit rezultatelor, prima roată ar fi fost inventată de minerii din Munții Carpați, scrie Live Science.
Aceștia aveau nevoie de o nouă tehnologie pentru a mina mai ușor cuprul de care aveau nevoie, scrie The Independent.
Prima roată din istorie ar fi fost creată în Munții Carpați, susțin experții
Se pare că oamenii care locuiau în apropierea Munților Carpați în urmă cu mii de ani ar fi dus la 3 inovații majore în tehnologie roților. Există dovezi arheologice de roți și de vehicule cu roți în Epoca Cuprului în Europa, Asia și Africa de Nord. Printre acestea se numără scene de luptă pictate pe pereți, jucării de copii și mormintele foștilor conducători.
După ce prima roată din istorie a fost inventată, tehnologia s-a răspândit rapid. Există și o teorie potrivit căreia mai multe culturi ar fi inventat roata independent, cam în același timp, în colțuri diferite ale lumii.
O altă teorie susține că prima roată ar fi apărut în Mesopotamia în jurul anului 4.000 î.e.n., după care s-ar fi răspândit în Europa. Unii experți susțin că tehnologia ar fi fost creată pe coasta pontică, din nordul Turciei, în jurul anului 3.800 î.e.n.
Dar una dintre teoriile pentru care s-au găsit numeroase dovezi în ultima perioadă e că roata a fost creată în Munții Carpați, în jurul perioadei 4.000 – 3.500 î.e.n. Adică în urmă cu aproximativ 6.000 de ani, după care s-ar fi răspândit în întreaga lume.
Minele din Munții Carpați ar fi dus la inovarea roții
Această teorie a apărut în 2016 și a fost susținută inițial de Richard Bulliet, profesor în cadrul Universității Columbia. Bulliet e și coautorul noului studiu. Potrivit teoriei, în jurul anului 4.000 î.e.n., cuprul a devenit mai greu de găsit, deși exista o cerere mare pe piață.
Ca urmare, minerii erau forțați să intre mai adânc în mine și să aducă minereul la suprafață. În Munții Carpați, experții au descoperit și vagoane în mine, similare cu cele care există și azi.
Află și ce alte invenții au schimbat lumea.
În noul studiu, publicat în jurnalul Royal Society Open Science, Bulliet și coautorii săi, Kai James, inginer aerospațial în cadrul Georgia Tech, și Lee Alacoque, inginer în cadrul Universității din Illinois, au dezvăluit un model care ar explica modul în care ar fi fost creată prima roată din istorie.
Echipa și-a bazat studiul pe dovezile arheologice. Ulterior, au folosit mecanica computațională pentru a înțelege cum oamenii au ajuns la sistemul cu roată și ax. Experții au sugerat că 3 inovații separate erau necesare pentru ca roata să evolueze.
Cum ar fi inovat oamenii din zona Munților Carpați roata
Prima inovație ar fi fost role cu șanțuri. Oamenii din trecut puneau aceste role pe drum și împingeau cutiile sau rocile pe ele, pentru a le transporta mai ușor.
Cea de-a 2-a inovație – și una dintre cele mai importante din întreaga istorie umană – e introducerea unui ax între roți. Această schimbare permitea oamenilor să transporte încărcătura pe o distanță mai mare și pe teren accidentat.
Află și care au fost primii oameni moderni din Europa.
Dar cea de-a 3-a inovație a permis roților să se miște independent de ax. Aceasta ar fi apărut după aproximativ 500 de ani de la prima roată din istorie. A oferit o libertate mai mare la nivelul designului.
Echipa a descoperit că minele din Munții Carpați ar fi jucat un rol important în această dezvoltare.
„Mediul în care lucrau dezvoltat roții originale includea numeroase elemente unice. Care au încurajat trecerea la un transport bazat pe role,” a declarat James. „În esență, aceste caracteristici de mediu – de exemplu, o cale îngustă, închisă – i-a forțat pe dezvoltatorii roții să creeze un anumit design.”
Experții au atras atenția asupra faptului că roata a continuat să evolueze din Epoca de Cupru. Inventarea rulmenților în 1869 a dus la un avans semnificativ în industria auto în secolul 20.