Sute de milioane de oameni au fost sau sunt victimele unui furt de identitate electronică. Identitatea cu care cumpără sau fac tranzacții pe internet. Există mai multe semne că identitatea electronică a fost compromisă și ar fi bine să le știi.
Semne că ești victima unui furt de identitate online. Ce pot face hackerii cu informațiile tale
Există mai multe semne că ești victima unui furt de identitate online, la care trebuie să fii atent dacă vrei să îți protejezi sau recuperezi datele.
Cum fiecare trandafir are spinii lui, scriu cei de la Reader’s Digest, e firesc ca unii să profite de toată tehnologia pe care o avem la dispoziție. A cumpăra cu cardul, online, este un lucru firesc pentru cei mai mulți dintre noi. Dar puțini se gândesc la pericolele de securitate. Deloc puține la număr.
Hackerii sunt dispuși să facă multe pentru a pune mâna pe datele personale de identificare, precum și de datele cardurilor sau ale conturile online – tehnic un furt de identitate. Totul, pentru a putea folosi banii pe care îi deținem în scopuri ilicite. Iar, de multe ori, în momentul în care se descoperă frauda este prea târziu: s-a furat identitatea electronică și, odată cu ea, banii din conturi.
Semne că ești victima unui furt de identitate online
Nu trebuie să îți pierzi portofelul pentru a fi victima unui furt de identitate. Este suficient ca hackerii să îți știe numărul cardului pe care îl folosești și codul de siguranță. Iar asta se poate întâmpla ușor atunci când intri pe internet de pe o rețea publică pe care nu o verifici sau care este dubioasă, explică Eva Velasquez, președinte și CEO al unei organizații specializate în combaterea furtului de identitate. Potrivit experților, există mai multe semne că ești victima unui furt de identitate online.
Dacă observi ceva suspect, contactează banca emitentă a creditului sau a cardului de credit. Și cere informații suplimentare. Eventual raportează o tentativă de fraudă și cere securizarea conturilor. Ar fi recomandat să primești un nou card cu un nou număr cât mai repede. Și, la fel de important, să îl închizi pe cel vechi. Nu este rău nici să îți securizezi accesul la aplicații pe care le folosești des, precum WhatsApp.
De asemenea, dacă primești telefoane privind plăți restante, de la diverse firme sau companii de colectare a creditelor, ar trebui să îți pui semne de întrebare. Mai ales dacă nu ai auzit de aceste companii până acum.
E posibil să fii victima unui furt de identitate sofisticat. Încearcă să ții o evidență a plăților efectuate și a contului tău bancar cel mai utilizat. În plus, trebuie să verifici mereu astfel de informații primite prin telefon sau email. Mulți neglijăm email-urile primite de la bănci sau companii cu care interacționăm des. Însă ar trebuie să le citim pe toate. Unul ar putea fi foarte important.
De ce trebuie să îți faci griji dacă nu mai primești telefoane sau email-uri deloc
Este important să citești email-urile primite de la băncii, în eventualitatea unui furt de identitate. Dar la fel de important este să observi când se așterne o tăcere suspectă. Mai ales în cazul produselor pe care le accesezi constant prin intermediul conturilor tale bancare.
Hoții de identitate au nevoie de puține informații, precum nume sau adresă, pentru a redirecționa mesageria ta și informațiile firești despre achiziții sau pentru a intercepta documente importante, prin care poți deveni victima unui furt de identitate.
Dacă nu mai primești mesaje sau email-uri de la companii sau bănci în care ai încredere e cazul să faci o investigație.
De notat alte semne ale unui furt de identitate electronică: primești reclame pentru produse scumpe, de care nu ești sau nu ai fost interesat. Ai de-a face cu notificări pentru a-ți schimba parolele (considerate a fi nesigure). Primești email-uri al cărui destinatar nu ești tu. Primești informații despre conturi bancare pe care nu le-ai creat și pe care le-ai putea considera ușor ca fiind „simple erori”.