Comisia Europeană a acuzat Meta de încălcarea noilor legi digitale ale Uniunii Europene prin modelul de publicitate care percepe o taxă pentru versiunile gratuite ale Facebook și Instagram, unele dintre cele mai mari platforme deținute de companie.
Meta e acuzată că a încălcat legile digitale UE. Ce probleme are Comisia cu Facebook și Instagram
Compania Meta e acuzată că a încălcat legile digitale UE, prin introducerea unei variante plătite pentru rețelele de socializare.
Meta a lansat un model de plată sau consimțământ anul trecut, în încercarea de a se confirma noilor legi UE , scrie The Guardian.
În cadrul acestui model, utilizatorii puteau plăti fie un abonament lunar pentru versiunea Facebook sau Instagram fără reclame care le folosesc datele personale în scopuri publicitare. Utilizatorii care nu plătesc trebuie să își dea consimțământul să primească reclame personalizate, în funcție de datele lor.
Meta e acuzată că a încălcat legile digitale UE
Comisia Europeană susține că acest model nu e conform cu DMA, legislație creată pentru a gestiona impactul marilor companii tech. Comisia a investigat acest model Meta și a făcut publice concluziile preliminare.
Potrivit rezultatelor, Meta e acuzată că a încălcat legile digitale UE, pentru că acest model „forțează utilizatorii să își dea consimțământul” atunci când vine vorba de colectarea datelor lor personale de multiple platforme. Meta nici nu permite utilizatorilor să aleagă un serviciu care folosește mai puține din datele lor, dar care să fie similar cu versiunile „cu reclame”.
„În concluziile preliminare ale Comisiei, această alegere binară forțează utilizatorii să își dea consimțământul pentru combinația legată de datele personale. Și nu le oferă o versiune mai puțin personalizată, dar echivalentă a rețelelor de socializare Meta,” scria în concluziile Comisiei.
Potrivit Comisiei, pentru ca Meta să aibă un sistem conform DMA, trebuie să lanseze versiuni „echivalente” pentru Facebook și Instagram. Ce folosesc mai puține date personale.
Un reprezentant Meta a declarat că noul model a fost creat confirm legilor DMA și celorlalte cerințe.
„Abonamentele drept o alternativă la publicitate reprezintă un model de afaceri cunoscut deja în numeroase industrii,” a declarat reprezentantul Meta acum că firma e acuzată că a încălcat legile digitale UE. „Noi am creat abonamentul pentru varianta fără reclame pentru a gestiona mai multe obligații legale. Inclusiv DMA. Vom continua să lucrăm constructiv alături de Comisie.”
Meta ar putea plăti 13.5 miliarde de dolari dacă a încălcat legile
Se pare că întrebarea care se află la baza acestei situații, potrivit lui Anne Witt, profesoară de drept antitrust în cadrul EDHEC Business School, Franța, e dacă utilizatorii „își dau consimțământul liber”. Ca datele lor să fie colectate, atunci când alegerea e între a folosi gratuit un serviciu sau a plăti pentru el. Dar detaliul important e dacă Meta va putea să creeze profiluri ale utilizatorilor pentru cei care fac publicitate.
„Comisia susține că Meta trebuie să ofere utilizatorilor opțiunea între un serviciu extrem de personalizat. Pentru care poate colecta date. Sau un serviciu mai puțin personalizat,” a declarat Witt acum că Meta e acuzată că a încălcat legile digitale UE. „Pentru care Meta nu poate colecta datele utilizatorilor.”
Comisia trebuie să încheie investigația până la finalul lunii martie de anul viitor. Dacă va fi găsită vinovată, Meta ar putea plăti o amendă maximă de 13.5 miliarde de dolari. Adică 10% din tot venitul global.
Meta nu e singura companie vizată de Comisia Europeană. Săptămâna trecută, Apple a fost acuzat că a încălcat DMA prin restricționarea competiției în App Store.