Fosila celui mai mare dinozaur carnivor din Europa a fost descoperită. Ce dimensiuni fantastică avea prădătorul de temut

Fosila celui mai mare dinozaur carnivor din Europa a fost descoperită în Insula Wight, Marea Britanie. Exemplarul ar fi trăit în urmă cu 125 de milioane de ani.

Publicat: 10 iunie 2022, 11:59

Experții au descoperit rămășițele unui spinozaur, un tip de dinozaur carnivor pe 2 picioare, cu un bot similar cu cel al crocodililor. Rămășițele au fost găsite pe Insula Wight, ce se află în sudul Marii Britanii.

Spinozaurul descoperit acum probabil aparține unei noi specii, potrivit lui Christopher Barker, doctorand din cadrul Universității din Southampton, scrie CNN

Acest exemplar avea o lungime de 10 metri și o greutate de câteva tone.

Fosila celui mai mare dinozaur carnivor din Europa a fost descoperită

Acest exemplar e înrudit cu cea mai mare specie de dinozauri carnivori cunoscută până în prezent, informează Reuters, scrie AGERPRES.

Paleontologii susțin că au descoperit părţi din scheletul unui dinozaur care a trăit în urmă cu circa 125 de milioane de ani, în timpul erei cretacice. Printre rămășițe se numără oase din coloana vertebrală, şold şi coadă, câteva fragmente din membre, dar fără craniu sau dentiţie. Pe baza rămăşiţelor parţiale, cercetătorii au estimat că dinozaurul depăşea 10 metri în lungime şi era posibil să ajungă la o dimensiune mai mare.

”Dimensiunea specimenului este impresionantă. Este unul dintre cei mai mari – posibil cel mai mare – prădător terestru care a trăit vreodată în Europa”, a spus Chris Barker. autor principal al studiului. Cercetarea despre fosila celui mai mare dinozaur carnivor a fost publicată în revista PeerJ Life & Environment.

Cercetătorii au ajuns la concluzia că aparţine unui grup de dinozauri denumiţi spinozauri. Grupul include Spinosaurus, un dinozaur care a trăit în urmă cu circa 95 de milioane de ani. Cu o lungime de 15 metri, este considerat cel mai mare dinozaur prădător cunoscut.

Spinozaurii aveau craniul alungit, care aminteşte de cel al crocodililor, cu numeroşi dinţi conici – perfecţi pentru a apuca prada alunecoasă – precum şi membre puternice şi gheare mari. Se hrăneau cu pradă acvatică la fel ca şi alţi dinozauri.

Din cauza naturii incomplete a rămăşiţelor descoperite, cercetătorii nu au oferit încă dinozaurului recent descris un nume ştiinţific. Acesta a fost botezat ”Spinosaurid de stâncă albă”, o referinţă la stratul geologic unde au fost descoperite oasele. Oamenii de ştiinţă cred că exemplarul nu aparţine niciunei specii identificate anterior.

Fosila celui mai mare dinozaur carnivor din Europa nu e completă. Experții speră să descopere și alte exemplare sau rămășițe ale acestei specii.

Dinozaurii carnivori au aparținut grupului de teropode

Dinozaurii carnivori au aparţinut unui grup denumit teropode. Exemplare ale grupului au existat pe fiecare continent. Erau bipezi şi aveau cranii masive şi dinţi puternici.

Spinosaurus a fost cel mai mare de pe teritoriul Africii. Tyrannosaurus rex, cu o lungime de aproape 13 metri, a fost regele Americii de Nord. Giganotosaurus, similar ca dimensiuni, a domnit în America de Sud. Tarbosaurus, relativ mai mic, a trăit pe teritoriul Asiei. Cel mai mare teropod cunoscut din Europa şi care a primit o denumire ştiinţifică a fost Torvosaurus, cu o lungime de circa 10 metri. Aceasta e și dimensiunea estimată pentru fosila celui mai mare dinozaur carnivor din Europa.

Dinozaurul nou descoperit s-ar putea dovedi a fi la fel de lung ca şi T. rex, potrivit peleobiologului Universităţii din Southampton şi autor corespondent al studiului, Neil Gostling.

Află de ce aveau dinozaurii T.Rex brațele atât de mici.

”Este o descoperire cu adevărat importantă”, a spus Gostling. ”Să sperăm că vom găsi mai multe fosile. Ne-ar plăcea să găsim un craniu sau dinţi”.

Analiza dentiţiei i-ar putea ajuta pe cercetători să înţeleagă mai bine locul acestui dinozaur în arborele genealogic al familiei spinozaurilor.

Fosilele au fost descoperite la suprafaţa de-a lungul Compton Bay. Acesta e situat pe coasta sud-vestică a Insulei Wight. Dinozaurul a trăit într-un mediu de lagună, populat de asemenea de diverşi dinozauri ierbivori şi reptile zburătoare denumite pterozauri. În vremurile acelea, nivelurile mărilor erau mult mai ridicate decât în prezent. Părţi semnificative din teritoriul Europei erau acoperite de ape.

Cangur mic, care se uită spre cameră, pe fundal verde cu iarbă, pentru a ilustra animalele care ar fi „mult mai evoluate”