Mirosul de mașină nouă e apreciat de mulți, dar ar putea fi periculos, susțin experții. Aroma e dată de mirosul noilor suprafețe și materialelor din mașină. Se pare că o expunere îndelungată la acest miros, la temperaturi ridicate, are un risc notabil.
De ce poate fi periculos să conduci o mașină nouă. Experții au dezvăluit riscul la care puțini se gândesc
Experții au dezvăluit de ce poate fi periculos să conduci o mașină nouă, cu un risc notabil asupra sănătății.
O echipă formată din experți din China și SUA a descoperit că există un număr de substanțe ce pot cauza cancerul care trece de limitele sigure. Pragul a fost depășit în cazul mașinilor noi, care au fost parcate la soare pentru mai mult de 12 zile, scrie Science Alert.
Formaldehida, ce se găsește în dezinfectante și alte substanțe similare, a fost detectată la un nivel care trecea de standardul național de siguranță din China cu 35%.
De ce poate fi periculos să conduci o mașină nouă
În plus, experții au depistat și un nivel ridicat de acetaldehida. Aceasta e o substanță posibil cancerigenă de clasa II, care trecea de pragul de siguranță cu 61%. Benzenul, un alt element cancerigen care se găsește în vopsele și țigări, a fost descoperit tot la un nivel ridicat. Acest prag e periculos pentru șoferii care petrec mult timp în mașini.
Pentru a identifica de ce poate fi periculos să conduci o mașină nouă, experții au analizat aceste substanțe. Potrivit studiului, mai mulți compuși organici volatili se pot găsi într-o mașină nouă. Concluzia cercetării e că acestea duc la „un risc ridicat de sănătate pentru șoferi”.
Află și care e butonul din mașină care ar reduce consumul de combustibil cu până la 12%.
„În mod obișnuit, un prag de 10-6 e considerat sigur, între 10-6 și 10-4 indică un risc potențial. Ce e mai ridicat decât 10-4 indică un potențial risc mare pentru sănătate,” susțin experții.
Studiul a analizat și cum nivelul de astfel de substanțe periculoase s-a schimbat în mașina închisă atunci când vremea s-a schimbat, de la însorită la înnorată.
Studiul estimează expunerea pentru șoferii de taxi și pasagerii lor (care petrec, în medie, 11 ore, respectiv 1.5 ore într-o mașină pe zi) la compuși care pot fi absorbiți prin piele, ingerați și inhalați, așa cum se întâmplă în cele mai multe cazuri.
Cu ajutorul acestui experiment, experții au putut identifica de ce poate fi periculos să conduci o mașină nouă.
În experiment a fost folosit un vehicul SUV de mărime medie. Acesta a fost dotat cu elemente din plastic, imitație de piele, pânză și fetru. Atunci când aceste materiale sunt noi, proaspăt ieșite de pe linia de producție, emană mai mulți compuși organici volatili în aer.
Experții au analizat cum se schimbă nivelul acestor substanțe în funcție de vreme
În total, experții au analizat nivelul a 20 de substanțe diferite, ce se găsesc în mașini. Pe măsură ce mașina s-a încălzit pe timpul zilei, temperatura din interior a variat semnificativ, de la 21 de grade Celsius, la 63 de grade.
Și concentrația acestor compuși a urmat un tipar ciclic. Acesta era influențat de temperatura de la suprafață din interiorul mașinii. Poate explica de ce poate fi periculos să conduci o mașină nouă.
Vezi și cum un Range Rover a fost distrus la o spălătorie auto.
Potrivit unui alt studiu, realizat în California, chiar și 20 de minute de condus într-o mașină nouă poate expune oamenii la o cantitate periculoasă de benzen și formaldehidă. Riscul crește cu cât e petrecut mai mult timp în mașină.
Potrivit experților, expunerea la aceste substanțe poate fi limită cu doar câteva soluții. Una dintre ele e să optezi pentru o mașină la mâna a 2-a sau să folosești transportul în comun. Studiul a fost publicat în jurnalul științific Cell Reports Physical Science.