Eroarea de matematică de 100 de ani care ar putea schimba modul în care văd oamenii culorile. Experții cred că e necesară o „schimbare de paradigmă”

Eroarea de matematică de 100 de ani ar putea schimba modul în care văd oamenii culorilor, potrivit experților, ce consideră că această descoperire e o „schimbare de paradigmă”.

Publicat: 15 septembrie 2022, 7:57

Un nou studiu corectează o eroare importantă în nișa spațiului matematic 3D. Dezvoltată de Erwin Schrödinger, ce a câștigat și un Premiu Nobel, și alții, teoria a fost folosită de cercetători și industrii importante timp de mai bine de 100 de ani pentru a descrie modul în care ochii oamenilor disting culorile între ele.

Cercetarea are potențialul de a îmbunătăți vizualizările de date, televizoarelor și de a recalibra industriile de vopsea și textile, scrie Phys.org

„Spațiul formei culorii presupus are nevoie de o schimbare de paradigmă,” a declarat Roxana Bujack, din cadrul Los Alamos National Laboratory. Bujack e conducătoarea studiului, creat de o echipă Los Alamos, publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences.

„Cercetarea noastră demonstrează că modelul matematic actual despre cum percepe ochiul diferențele între culori nu e corect. Acest model a fost sugerat de Bernhard Riemann și dezvoltat de Hermann von Helmholtz și Erwin Schrödinger – toți giganți în matematică și fizică – și aproape orice expert visează să demonstreze că s-au înșelat,” a declarat Bujack, conducătoarea studiului despre eroarea de matematică de 100 de ani.

Modelul pentru modul în care percepe ochiul uman culoarea permite automatizarea procesării imaginilor, grafică digitală și alte sarcini vizuale.

„Ideea noastră originală era să dezvoltăm algoritmi care pot îmbunătăți automat hărțile de culoare pentru vizualizarea datelor, pentru a le face mai ușor de înțeles și de interpretat,” a continuat Bujack. Echipa a fost surprinsă atunci când a descoperit că au avut o reușită mondială.

Acești experți au fost primii care au determinat că modul clasic în care e aplicată geometria riemanniană nu funcționează. Potrivit Phys.org, geometria riemanniană permite generalizarea liniilor drepte pe suprafețe curbate.

Află algoritmul loto care ar identifica lozurile răzuibile câștigătoare – ce metode poți folosi, potrivit unor experți.

Eroarea de matematică de 100 de ani a fost folosită în numeroase industrii și studii axate pe percepția culorilor.

Pentru a crea standarde în industrii, e necesar un model matematic precis care să explice modul în care sunt percepute culorile. Primele încercări au folosit principiile lui Euclid. Acestea sunt predate în școli din întreaga lume. Modelele mai avansate folosesc geometria riemanniană.

Geometria riemanniană nu explică un efect important

Modelele folosec roșu, verde și albastru în spațiul 3D. Acestea sunt culorile care sunt percepute cel mai puternic de către conurile din retinele umane. Acestea detectează lumina. Sunt și culorile care, combinate, creează imaginile pe ecranul RGB de calculator. În acest context au descoperit experții eroarea de matematică de 100 de ani.

Studiul apelează la concepte din psihologie, biologie și matematică. Bujack și colegii ei au descoperit că, prin folosirea geometriei riemanniene, e supraestimată percepția diferențelor mari între culori.

Vezi problema de matematică virală care a divizat Internetul – care e răspunsul corect, de fapt.

Potrivit experților, oamenii percep o diferență mare între culori ca fiind mai mică decât suma pe care ai avea-o dacă ai adaugă diferențele mici între culori, care se găsesc între 1 nuanțe extrem de separate.

Geometria riemanniană nu include și acest efect, însă.

„Nu ne așteptam la acest lucru și nu știm încă geometria exactă a acestui nou spațiu de culori,” susține Bujack.

O mână care scoate din priză apartul electrocasnic pe care e recomandat să-l scoți din priză înainte de a merge la culcare