În această înșelătorie de pe WhatsApp, criminalii pretind că sunt fiica sau fiul persoanei pe care o apelează sau a unor prieteni. Strategia a dus la pierderi de 2.3 milioane de dolari în Australia, doar în 2022. Până acum, în Australia au fost înregistrate 625 de plângeri din cauza acestei înșelătorii.
Înșelătoria WhatsApp prin care victimele au pierdut 2.3 milioane de dolari doar în 2022. Cum funcționează
Înșelătoria WhatsApp prin care victimele au pierdut milioane de dolari, într-un singur an, a făcut ravagii în Australia. Aceasta s-a extins și în alte țări din lume.
„În mod obișnuit, aceste înșelătorii presupun un criminal care pretinde că are probleme sau e amenințat de ceva în această lume mare și rea,” a declarat dr. Suelette Dreyfus, din cadrul Universității din Melbourne, pentru Yahoo News Australia.
Potrivit lui Dreyfus, criminalii au succes cu astfel de strategii pentru că manipulează intențiile bune ale oamenilor.
Înșelătoria WhatsApp prin care victimele au pierdut 2.3 milioane de dolari doar în 2022
Australia nu e singura țară în care au loc înșelătorii similare la telefon, în care un presupus membru al familiei persoanei apelate se află într-o situație periculoasă și are nevoie de bani. Înșelătorii similare au avut loc și în România.
„Cei mai mulți dintre noi vrem să ajutăm o persoană care are nevoie de ajutor, precum un copil,” a continuat Dreyfus despre înșelătoria WhatsApp prin care victimele au pierdut milioane de dolari. „Pericolul când răspundem la aceste înșelătorii e că te prinde povestea, complotul se complică și, în scurt timp, simți că nu mai poți ieși. Fix în această stare te vrea criminalul online.”
Printr-o altă înșelătorie poți pierde accesul la contul WhatsApp, cu un singur apel.
Înșelătoria WhatsApp prin care victimele au pierdut milioane de dolari începe cu simple mesaje, înainte ca criminalii să ceară bani persoanelor pe care le contactează.
Din păcate, în prima jumătate a anului 2022, o treime dintre persoanele apelate cu această înșelătorie i-au căzut victime. În total, pierderile se ridică la 2.3 milioane de dolari, doar în Australia.
Cum funcționează înșelătoria
Potrivit unei victime din Sydney, Australia, înșelătoria începe cu un simplu mesaj. Bev, din Clovelly, a scris pe rețelele de socializare cum aproape a fost victima acestei înșelătorii.
„Aveam un mesaj pe WhatsApp de la cineva care se prefăcea că e copilul meu, în care îmi spunea că i s-a stricat telefonul și să salvez numărul acela,” a scris Bev. „I-am răspuns că nu sunt mama ei, i-am dat numele meu și am verificat că e okay.”
Toți utilizatorii WhatsApp sunt avertizați să șteargă urgent și acest mesaj.
Bev a crezut că vorbește cu fiica unei prietene, în înșelătoria WhatsApp prin care victimele au pierdut milioane de dolari. Femeia a mai primit mesaje de la acest număr, prin care i se cereau bani.
„Am primit un alt mesaj prin care îmi cerea ajutorul și cerea să depun bani într-un cont,” a continuat Bev. „Am cerut mai multe detalii și îmi tot spunea că nu poate vorbi. Eram îngrijorată că nu e okay și, într-un final, am dat de ea. Din fericire, nu am depus bani în cont. Era o înșelătorie.”
Alte victime nu au fost la fel de norocoase și au transferat bani în contul menționat în mesaje, crezând că ajută rude sau oameni care au nevoie de ajutor.
Autoritățile atenționează utilizatorii să fie atenți ce mesaje primesc și de la ce numere. În plus, recomandă ca aceștia să contacteze direct persoana pe care o confundă cu criminalii, în acele mesaje.